Ervaringen delen over journalistieke tools

Het online platform Multiple Journalism wil technologische ontwikkelingen in de journalistiek in kaart brengen. Journalisten kunnen op deze site terecht voor informatie over nieuwe tools en apps. "Er zijn veel vergelijkbare initiatieven, maar daar ligt de nadruk te weinig op de gebruikservaringen in de journalistieke praktijk."

Door: Olga Oost

Begin deze maand ontving Multiple Journalism 41.000 euro subsidie van het Fonds. Initiatiefnemer is Bregtje van der Haak, documentairemaker bij VPRO Tegenlicht. Ze wil samen met mediapartners NRC en De Nieuwe Reporter een site opzetten waarop journalisten hun ervaringen met journalistieke tools kunnen delen.

Samen met Firma Caris bestudeerde Van der Haak wat er ontbreekt in het huidige landschap. Volgens haar zijn er op dit moment weinig platformen waarop ervaringen worden gedeeld. Er zijn veel vergelijkbare initiatieven, maar geen van allen gaat echt in op de gebruikerservaringen. 

Voor- en nadelen van tools

Van der Haak: "Voor de bezoeker blijft onduidelijk: wat werkt wel en wat niet werkt? Er wordt bijvoorbeeld een nieuwe camera op de markt gebracht. Dat gaat gepaard met een perslancering en daar wordt dan vluchtig aandacht aan besteed. Daarna volgt er een groot gat. Het zou voor journalisten juist waardevol zijn te weten wat in de uitoefening van het vak de voor- en nadelen van zo’n camera zijn."

Zowel freelancers als journalisten werkzaam op een redactie kunnen baat hebben bij Multiple Journalism. De site is overigens niet alleen bedoeld voor mensen die werkzaam zijn in de journalistiek. "Iedereen die bezig is met de productie van verhalen in een veranderende wereld kan wat aan Multiple Journalism hebben", vertelt Van der Haak. "Je kunt ook denken aan bijvoorbeeld documentairemakers." Dat kan in Nederland zijn, maar ook over de grens.

Geen platform voor reclames

Een site waarop producten en diensten worden besproken, kan snel een reclameplatform worden. Van der Haak zegt dat te willen voorkomen. Een redactie zal erop moeten toezien dat het platform niet voor promoting wordt gebruikt.

Van der Haak: "Multiple Journalism is geen uithangbord. Journalisten en specialisten die hun ervaringen willen delen, zoeken de bijbehorende categorie op. Dan voegen zij een comment toe, die door een redactie wordt gecheckt voor hij op de site verschijnt. Als je commentaar plaatst in een bestaande entry, wordt deze overigens niet eerst door een redactie gelezen."

Dienen van een maatschappelijk doel

De site is niet bedoeld om geld mee te verdienen, al hoopt Van der Haak dat het voor de gebruikers uiteindelijk wel iets oplevert. In samenwerking met Kennisland organiseert Multiple Journalism workshops over technologische ontwikkelingen in de journalistiek voor krantenjournalisten, omroepjournalisten, freelancers en onderzoeksjournalisten. Dit zal echter geen inkomsten genereren.

Van der Haak: "Net als bijvoorbeeld Wikipedia dient Multiple Journalism een maatschappelijk doel. Na de steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers is het de bedoeling dat partners helpen in de financiering. Op dit moment zijn wij daarover in gesprek met onder andere de Nederlandse Publieke omroep en journalistiekopleidingen." De introductie van het platform valt samen met de uitzending van een televisiedocumentaire van VPRO’s Tegenlicht over het onderwerp. Verder zal Multiple Journalism ook verschijnen als eBook.

Volg binnenkort de ontwikkelingen op Multiplejournalism.org
Lees het projectplan van Multiple Journalism

Reageer

Geef een reactie

*