Fact checking met social media

Quint Kik is onderzoeker bij het Stimuleringsfonds voor de Pers en verwoed muziekliefhebber. In 2014 doet hij opnieuw een onderzoek naar de stand van de journalistiek in de regio. Om niet geheel te verdrinken in cijfers, blogt hij in zijn vrije tijd maandelijks over ‘lofzangen’ op de pers. Deze week: Harry Chapins 30,000 pounds of bananas.

Meet the Innovators

De vorige aflevering van Muziek in de journalistiek ging over de opkomst van journalistieke innovatiewedstrijden, zoals NULab, de Vierde Verdieping en de door het Stimuleringsfonds georganiseerde wedstrijd voor jonge journalisten The Challenge. Voor die laatste dient zich op 5 maart de eindstrijd aan; zeven finalisten krijgen die dag de kans zich te presenteren aan het bestuur van het Fonds. De drie winnaars zijn automatisch genomineerd voor de Tegel Toekomst Prijs, die 27 maart wordt uitgereikt in de Koninklijke Schouwburg te Den Haag. Sowieso een datum om in je agenda te noteren, want voorafgaand aan de uitreiking van De Tegel organiseert het Stimuleringsfonds het congres Meet the Innovators, waar mediabedrijven in contact worden gebracht met jonge journalistieke start-ups. Reserveer hier gratis kaarten.

Leren van elkaar

Door alle wedstrijden voor journalistieke vernieuwing, zou je bijna vergeten dat er ook nog diverse persinnovatieprojecten lopen. De afgelopen weken verschenen op deze website interviews met de indieners van de in 2013 toegewezen projectsubsidies. Een die mij in het oog sprong, is het idee voor een Hyperlocal Academy. Een project dat een soort nazorg biedt voor ondernemers met een zelfstandige nieuwssite. Zowel bij het binnenhalen van adverteerders, het bedenken van nieuwe verdienmodellen en de inzet van social media gaan de ondernemers elkaar helpen bij de optimalisatie van hun nieuwssite. Binnen de academy worden onderling ervaringen en tips uitgewisseld en problemen uit de praktijk besproken.

Belangrijkste innovatie moet komen van de redactievloer zelf

Het gebruik van social media als Facebook en Twitter is anno 2014 niet meer weg te denken uit de journalistiek. Hedendaagse nieuwsconsumenten worden bedolven onder informatie; social media als uithangbord voor je nieuwssite is dé manier om je journalistieke product te promoten. Dit kwam ook duidelijk naar voren in het eindverslag van deBuzz, een project uit de tweede subsidieronde (oktober 2010). Hierbij trok het regionale dagblad De Gelderlander met een bus de regio in, om de haarvaten in de samenleving te herstellen. Conclusie van het onderzoek: "we moeten meer doen met social media." Wat het eindverslag van het project goed blootlegt, is dat je een eind weg kunt innoveren, maar dat de belangrijkste innovatie – bijvoorbeeld het gebruik van social media – moet komen van de redactievloer zelf. Je mag met recht trots zijn op het in stand houden van veertien edities van de Hoge Veluwe tot de Achterhoek; je hebt er alleen weinig lol van als je met al dat papier een beperkt deel van je potentiële publiek bereikt: dat van de traditionele krantenlezer.

Stroomversnelling

Wat we daarbij vooral niet moeten vergeten, is hoe snel social media de laatste jaren hun plek hebben veroverd binnen de journalistiek. Die ontwikkeling was ten tijde van de toekenning van de subsidie voor deBuzz nog lang niet zo uitgekristalliseerd als nu. Vooral de laatste jaren zijn de ontwikkelingen in een stroomversnelling geraakt, met dank aan smartphone- en tabletbezit. Goed dat we hier op kantoor in de persoon van Casper Wolfert iemand hebben rondlopen die alle afgesloten en lopende projecten nog eens tegen het licht houdt en de uitkomsten van eerder onderzoek door Dialogic verder uitdiept en de uitkomsten in zijn tijd plaatst.

30.000 bananen

Beter met deBuzz de provincie in trekken, dan met 140 km per uur een steile heuvel af met een trucklading van 30.000 bananen. De Amerikaanse singer-songwriter Harry Chapin baseerde zijn publieksfavoriet op de berichtgeving rond een buitensporig verkeersongeval uit 1965. Hij dikte een en ander flink aan, omdat op het moment dat hij het nummer schreef, niet alle details meer helder waren. Als hij in 1974 toegang zou hebben gehad tot social media, dan was het met behulp van Twitter en Facebook vast veel makkelijker geweest het naadje van de kous te achterhalen. We zullen het moeten doen met Chapin’s overgedramatiseerde meezinger: 30,000 pounds of bananas.

Reageer

Geef een reactie

*