Flexibiliteit als concept voor MyNewsBasket

Tablets zouden wel eens de informatiedragers van de toekomst kunnen zijn. Uitgevers zijn dan ook volop bezig met het ontwikkelen en testen van diverse soorten applicaties. Met als grote vraag: wat werkt en wat werkt niet?

"Dit is de kick off om meer kennis te delen." Met deze beloftevolle woorden opent David Huijzer, uitgever en hoofdredacteur van InCT (platform over innovatief uitgeven), de sessie over tablets. Even later verliezen die woorden al wat hun glans als de beloofde introductievideo niet uit de verf komt. Het geluid blijkt niet te werken. Enkele stekkers worden her en der in de laptop geplugd, maar ook dat biedt geen soelaas. "Maakt ook niet uit", meent Huijzer, "want dat filmpje staat ook op internet."

Snel over dus naar de presentatie van Frank Kroondijk. Hij is van Floqr, een bedrijf dat zich volledig richt op mobiele technologie. Met MyNewsBasket beoogt het bedrijf een app voor tablets en smartphones te ontwikkelen met gepersonaliseerde content, gebaseerd op individuele voorkeuren, maar waarbij toch de identiteit van een magazine blijft behouden.

Dat klinkt nog een beetje vaag, dus hoe werkt het precies? Men gaat uit van de aggregatie van materiaal van uitgevers, RSS en social media.De hele dag zijn mensen nieuws aan het checken: in de trein, op het werk, tijdens het ontbijt, enzovoort. Maar vaak is er geen tijd om artikelen echt te lezen, mensen komen vaak niet verder dan het snellen van koppen. Met MyNewsBasket kunnen mensen de koppen markeren die hen interessant lijken en die worden verzameld in de app die ze aan het einde van de dag, thuis op de bank, uitgebreid kunnen lezen.

Daarmee is MyNewsBasket een concurrent van Flipboard. Met het verschil dat niet alle artikelen via RSS ongefilterd in de app terecht komen (zoals bij Flipboard), maar alleen de stukken die mensen eerder geselecteerd hebben omdat ze interessant lijken.

Mooi idee, maar hoe ga je daar geld mee verdienen, vraagt een nieuwsgerige toehoorder zich af. Het antwoord van Kroondijk: advertenties! De ruimte voor reclame is groot en bovendien kan het advertentie-aanbod aangepast worden aan locatie en tijdstip. Gebruikers krijgen dus advertenties die zijn toegesneden op de locatie van die persoon en ook afhankelijk zijn van het tijdstip van consumptie. Rond etenstijd op de bank aan het lezen? Dan krijg je dus de advertentie van de pizzabezorgdienst uit jouw wijk. Op zaterdagochtend aan het lezen? Dan krijg je de aanbiedingen van de lokale bakker te zien. Of een koffieadvertentie natuurlijk.

MyNewsBasket is derhalve een app die flexibiliteit (in content en advertenties) als uitgangspunt heeft.

Ondanks dat ze wel in de zaal zitten, komen helaas geen andere mensen aan het woord die ook bezig zijn met ontwikkelen van applicaties voor tablets. Ook bijvoorbeeld niet Jan Jaap Heij, hoofdredacteur van De Pers, die wel in de video zonder geluid in beeld kwam. Een haperende kick off dus, zonder al te veel kennis te delen.

Reageer

Geef een reactie

*