Fosfor 2.0: Palmbomen aan de horizon

Ruim een maand geleden lanceerde uitgeverij Fosfor een nieuw platform. In plaats van het los aanschaffen van longreads en e-boeken, kan men nu ook een jaarabonnement afsluiten. Oprichter Jeroen van Bergeijk vertelt hoe de zaken ervoor staan.

De eerste mensen reageren volgens Van Bergeijk positief op het nieuwe platform. “Ze vinden het fijn om in ons hele aanbod te kunnen grasduinen”, zegt hij enthousiast. Het nieuwe platform Fosfor 2.0 komt voort uit Fosfor, dat eerdersubsidie kreeg. Sindsdien heeft Fosfor twintig longreads gepubliceerd en staan er ongeveer 150 ebooks online. Daarnaast is elke week een klassieke longread van een bekende Nederlandse auteur te lezen. Voor veertig euro per jaar kunnen die onbeperkt gelezen worden, en er komen elke maand nieuwe verhalen en titels bij.

Fosfor kwam er achter dat ze iedere keer mensen moesten overhalen om afzonderlijk voor stukken te betalen. “Soms lukte dat goed, soms minder goed. Dat was te moeilijk over de gehele linie genomen”, zegt van Bergeijk. Het aanbieden van een lidmaatschap leek daarom een betere optie. “Dan hoeven we mensen maar één keer over te halen.”

Lezers hoeven met het nieuwe lidmaatschap niet bang te zijn dat ze het uiteindelijk toch niet gebruiken en geld weggooien. “Wat weerhoudt mensen van een abonnement nemen? Dat zo’n tijdschrift in een folietje in de prullenmand belandt”, vertelt Van Bergeijk. Daar heeft Fosfor wat op gevonden. Als je een maand niet hebt ingelogd, dan betaal je ook een maand niet. De lezer krijgt er dan extra maand bij, op het eind van het lidmaatschap.

Valley of Death

In een eerder interview hadden Van Bergeijk en mede-oprichter Evert Nieuwenhuis het over de Valley of Death, waar je als start-up doorheen moet. “Met – bijvoorbeeld – subsidie kun je een eind komen, maar daarna sta je alleen en moet je wel omzet genereren”, zei Nieuwenhuis toen. Hoe zit dat met Fosfor 2.0? “We zitten nog in de woestijn, maar ik zie palmbomen aan de horizon”, aldus Van Bergeijk.

Een van die palmbomen is het openstellen van het platform voor kranten en andere uitgevers. “Er komen steeds meer mensen naar ons toe”, zegt de oprichter. Zo zijn er onder meer samenwerkingen met Atheneum boekhandels, Atlas Contact, de Groene Amsterdammer en de VPRO gids, waarmee Fosfor elk jaar een longread schrijfwedstrijd organiseert.

Daarnaast staan er allerlei zaken op stapel om de website interactiever te maken. Zo kan je binnenkort waarschijnlijk een geselecteerde tekst tweeten en komt er een functie waarbij je als lezer kan zien waar je bent gebleven. Ook moeten video’s meteen beginnen met spelen en luisterboeken beter geïntegreerd worden, vindt Van Bergeijk. Aan de andere kant worden er juist meer offline events georganiseerd door Fosfor. Zo wordt op 19 november in De Nieuwe Anita in Amsterdam, ‘de definitieve avond over Tinder’ gehouden, gebaseerd op een van de longreads.

Het begin is er

De verkoop van lidmaatschappen op het platform in de eerste maand stemmen de oprichter hoopvol. “Als we vol kunnen houden waar we de eerste maand mee zijn begonnen, dan zie ik wel licht aan het eind van de horizon.” Over het aantal huidige leden wil Van Bergeijk gezien de korte tijd dat het platform online is nog weinig kwijt. Wel over hoeveel dat er ongeveer moeten worden. “We moeten op een aantal betalende jaarleden van 4000 a 5000 te komen” Daar zijn we nog niet. Maar het begin is er.”

Er is dus goede hoop op de burelen van Fosfor. Van Bergeijk: “Het is niet als een Blendle of De Correspondent, die in een keer de lucht in schoten.” Maar het moet nu wel gebeuren voor Fosfor, beaamt hij. “Anders trek je aan een dood paard, wat het op dit moment helemaal niet is. Ik heb alle hoop. Nu moeten we het bewijzen.”

Bekijk hier het nieuwe Fosfor

Reageer

Geef een reactie

*