Fosfor 2.0: ‘We selecteren op kwaliteit’

Persinnovatie-project Longform Journalistiek van Uitgeverij Fosfor krijgt een vervolg: Fosfor Longreads 2.0. Fosfor gaat een abonnementsysteem introduceren, meer longreads (her)publiceren en een nieuw platform bouwen. In gesprek met Jeroen van Bergeijk en Lars Anderson.

Door: Sean van der Steen

Het bestaande Fosfor Longreads gaat zich omvormen tot een platform dat ook open staat voor lange journalistieke verhalen van andere auteurs en uitgevers. Fosfor wil haar longreads toegankelijk maken voor een groter publiek via een responsive webapp en een gestroomlijnd betaalsysteem. Het subsidiebedrag is na een bezwaarprocedure vastgesteld op € 68.925,-.

Abonnementsysteem

Jeroen van Bergeijk, mede-oprichter van Fosfor, vertelt dat de verkoop van longreads nog steeds in de experimentele fase zit; per stuk verkopen gaat moeizaam. "Daarom willen we in het nieuwe plan een abonnementsysteem introduceren en daar de meeste aandacht op richten", aldus Van Bergeijk.

Om zo’n abonnement aantrekkelijk te maken, vertelt Van Bergeijk, gaat Fosfor bij het abonnement meer longreads aanbieden: niet alleen de moderne, met multimedia verrijkte longreads, maar ook eerder gepubliceerde journalistieke non-fictie verhalen. "Echte classics: de pareltjes van de Nederlandse literaire non-fictie", aldus Van Bergeijk. "Eerst gaan we praten met individuele auteurs die deze goede, tijdloze longreads nog op de plank hebben liggen. In de volgende fase gaan we afspraken maken met uitgevers."

All you can read

Lars Anderson, sinds begin 2014 betrokken bij Fosfor, voegt toe: "We gaan werken met een all you can read-model. Eén keer lid worden, dan kun je alles lezen: de moderne longreads, de classics en de eBooks die we nu ook al uitgeven." Anderson vertelt dat Fosfor ernaar streeft om zo min mogelijk barrières op te werpen voor de potentiële koper. Die zijn er volgens Anderson nu nog wel: Fosfor maakt gebruik van een app (die een gebruiker éérst zal moeten downloaden) en de betalingen gaan via creditcards – wat niet bepaald ingeburgerd is in Nederland. Anderson: "Daar moeten we vanaf. We willen naar een systeem waarin het voor mensen zo makkelijk mogelijk is om te betalen."

Van Bergeijk en Anderson denken bijvoorbeeld aan een responsive website, zodat de longreads op verschillende apparaten goed leesbaar zijn. Van Bergeijk benadrukt dat er nog wordt gewerkt aan een plan. "In principe gaan we een platform bouwen. Hoe precies, dat hangt af het financiële plaatje. Daarnaast blijven we – zoals we nu ook doen – de longreads en eBooks per stuk verkopen, bijvoorbeeld via Amazon en Bol.com."

‘We zijn geen Blendle’

Een abonnementsysteem, een platform: de vergelijking met bijvoorbeeld Blendle en eLinea dringt zich op. Van Bergeijk: "Wij zijn geen Blendle, dat het moet hebben van een zo’n breed mogelijk aanbod. Wij selecteren nadrukkelijk op kwaliteit en op lengte. We hebben de ambitie om de beste longreads van Nederland op één plek samen te brengen. En volgens mij hebben we het afgelopen jaar wel bewezen dat er behoefte aan is."

Anderson voegt toe: "Blendle en eLinea zijn doorgeefluiken. Dat doen ze erg goed, maar ze hebben geen eigen content. Onze meerwaarde zit ‘m in karakterontwikkeling en het feit dat je leert over een subcultuur waar zo’n karakter zich in begeeft. Daarmee hopen we mensen te verleiden om te lezen."

Volgens Van Bergeijk is het logisch dat Fosfor longreads digitaal uitgeeft: "Op papier kun je dit niet doen: boekwinkels zitten niet te wachten op dunne boekjes en in de krant is het al snel te lang. Mensen willen nog steeds lezen, maar ze lezen ook minder. Als je dan een uur hebt, dan is 10.000 woorden een perfecte lengte."

Userbase vergroten

Hoeveel een abonnement op Fosfor in deze opzet gaat kosten, willen Anderson en Van Bergeijk nog niet kwijt. "Het zal in het eerste jaar nog niet kostendekkend zijn, het belangrijkste is dat we onze userbase vergroten. Dan praten we niet over honderdduizenden lezers. Als we enkele duizenden abonnees hebben, zijn we al een heel eind op weg."

In de tussentijd werken Van Bergeijk en Anderson verder aan de financiering van Fosfor 2.0. Ze hebben wat dat laatste betreft een nieuwtje: Journalist Frank Westerman gaat 10.000 euro investeren in Fosfor. "Hij was auteur van de meest succesvolle longread die we hebben uitgegeven. Frank was heel enthousiast en hij is door zijn investering nu mede-eigenaar van Fosfor", aldus Van Bergeijk.

Fosfor 2.0 moet binnen een jaar gerealiseerd zijn. Anderson: "Als we over een half jaar een flink aantal stappen hebben gezet met onze webbouwers, zijn we goed op weg. We moeten ook onderzoek doen naar de classics. Overigens: auteurs die nog een goede, tijdloze longread op de plank hebben liggen, kunnen ons altijd benaderen!"

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*