Fosfor: ‘Verkoop longreads vereist lange adem’

Uitgeverij Fosfor pioniert in de Nederlandse markt met longreads; de langere journalistieke verhalen. In februari 2013 kreeg Fosfor € 90.746,- subsidie voor het project Longform Journalistiek. Evert Nieuwenhuis, medeoprichter van Fosfor, vertelt over de voortgang van het project. "Er zijn veel hekjes waar potentiële kopers overheen moeten springen."

Door: Sean van der Steen

Fosfor publiceerde de eerste longread ‘Turtle 1, de auto uit Afrika’ in september. Sindsdien verschijnt er maandelijks een nieuw verhaal. Volgens Evert Nieuwenhuis gaat de eerste fase, productontwikkeling, volgens plan: "We hebben een vliegende start gehad in Paradiso met een groot feest om de eerste longread te presenteren." De tweede fase, die hij de verkoopfase noemt, is nu aan de gang. Dat blijkt een fase van de lange adem. "De verkoop gaat moeizaam. In die zin passen onze ervaringen naadloos in wat andere uitgevers van digitale media hebben ondervonden. We zijn aan het pionieren en we hebben nog een lange weg te gaan."

‘Omslag bij het publiek moet nog komen’

Toch gloort er licht aan het einde van de tunnel, meent Nieuwenhuis. "Ik denk dat het tij is gekeerd wat betreft betalen op internet, gezien de opkomst van de paywalls nu. Maar de omslag bij het publiek moet nog komen." Nieuwenhuis ziet hier wel een verschil tussen iOS- en Androidgebruikers. "De Androidversie van een app wordt vaak pas gemaakt na die van iOS, omdat Apple-gebruikers veel eerder bereid zijn om te betalen voor content dan Android-gebruikers. Dat is het grote voordeel van Apple, dat het betaalsysteem zo goed is."

Nieuwenhuis vertelt dat de (al dan niet journalistieke) longreads erg populair zijn in de Verenigde Staten, maar dat Europa nog achterloopt. "Het moet nog landen bij het publiek dat je door het betalen van een klein bedrag – wij zeggen altijd voor het bedrag van een goede cappuccino – een mooi, goed geschreven verhaal krijgt dat je in circa in een uur uitleest. De lezersmarkt is volledig verzadigd in Nederland; er is enorm veel aanbod. Dus binnen wat mensen lezen moet je een plekje zien te veroveren en moet je dus ook iets anders verdringen. Dat heeft tijd nodig."

Android- en web-basedversies op komst

Marketing is dus een terugkerend agendapunt voor Nieuwenhuis en zakenpartner Jeroen van Bergeijk, maar ook aan de techniek wordt nog gesleuteld. "Nu zijn de digitaal verrijkte longreads alleen nog op de iPad te lezen. We zijn heel tevreden met de iPad-app, maar je beperkt je doelgroep wel. Mensen moeten een iPad hebben, je moet de app downloaden en een verhaal kopen. Dat zijn veel hekjes waar je overheen moet springen voor je kan gaan lezen. We werken nu hard om dat te verbeteren. Er komt een Androidversie en een web-basedversie, zodat je verhalen ook op je computer kunt lezen."

Auteurs die in zee gaan met Fosfor krijgen een voorschot en 50 procent van de royalties. "Wij merken dat het echt aanslaat bij journalisten, omdat er soms onderwerpen zijn die te klein zijn voor een heel boek en te groot voor een artikel. Daarnaast slaat het idee aan dat je met multimediale verrijking een verhaal een extra dimensie geeft." Fosfor staat niet alleen open voor bekende journalisten, zoals Joris van Casteren en binnenkort Frank Westerman, ook jonge journalisten zijn welkom. "We hebben laatst een wedstrijd uitgeschreven voor jonge schrijvers, daar reageerden zo’n honderd mensen op. Het was lastig om de twee beste ideeën te selecteren. Het voelde als een snoepwinkel."

De ‘valley of death’ overleven

Maar hoe gaat het financieel gezien met het project, is er genoeg geld om de boel draaiende te houden? "Het eerste jaar wel", vertelt Nieuwenhuis. "Daarna komt wat in de startup-kringen de ‘valley of death’ wordt genoemd: met – bijvoorbeeld – subsidie kun je een eind komen, maar daarna sta je alleen en moet je wel omzet genereren." Nieuwenhuis en Van Bergeijk zijn nu druk bezig om de financiering voor de komende periode rond te krijgen. Daarom heeft hij een tip voor de Persinnovatieregeling: "Het zou een idee zijn om een traject van drie jaar te maken. Als een innovatie succesvol is na het eerste jaar, zou het Stimuleringsfonds moeten kijken of het nodig is om het concept verder te ontwikkelen en te steunen."

"Kijk," vervolgt Nieuwenhuis, "als je dit goed wilt doen – en dat willen wij – dan concurreer je meteen met grote merken. NRC Handelsblad bijvoorbeeld is ook bezig met longreads, maar zij geven ze gratis weg. We hebben dus tijd én geld nodig. Wij zijn al heel goedkoop bezig, door niet zelf een app te maken, maar bestaande software te leasen voor 250 dollar per maand. Veel goedkoper dan dit krijg je het niet, nu hebben we nog tijd nodig om ons te bewijzen." Nieuwenhuis had ook meer omzet verwacht in het begin. "We hadden dan wel een droomstart met alle media-aandacht, maar toch had ik verwacht dat meer mensen nieuwsgierig zouden zijn en daadwerkelijk verhalen zouden kopen. Het publiek rijp maken voor een nieuw product is echt iets van de lange adem."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*