Frankfurter Rundschau op de iPad: businessmodel

Veel apps van uitgeverijen kunnen zich niet onderscheiden en zijn een eenvoudige vertaling van de krant of de site naar een app. De Frankfurter Rundschau wilde zich vanaf het begin onderscheiden. Hiervoor is Heiko Scherer van KircherBurkhardt ingeschakeld. Tijdens het Nationaal Uitgeverscongres deed Heiko Scherer alle details rondom de case van de Frankfurter Rundschau uit de doeken.

‘Re-invent, not re-design!’
Qua indeling is er gekozen om veel meer aan te sluiten bij magazines en de wijze waarop er op tablets gelezen wordt, dan de traditionele indeling van de krant. Dit biedt tevens de mogelijkheid om meer met achtergrondinformatie en beelden te doen. Bij het opzetten van de app is vanaf de basis opnieuw gekeken naar de indeling van de informatie. De gebruikerservaring staat hierbij centraal. Motto van Scherer is dan ook ‘re-invent, not re-design!’.

Enriched print
Bij het realiseren van de app is een keuze gemaakt uit een drietal verschillende modellen, waarop apps gemaakt kunnen worden:

ePaper/eBook: hierbij wordt een doorbladerbare PDF aangeboden. De opmaak van de krant an sich is nog zeer herkenbaar;
Rich media apps: op basis van de input uit InDesign wordt de content verrijkt en op een andere wijze gepresenteerd. Verrijking bijvoorbeeld met video of audio;
Custom apps: de app wordt op basis van HTML gebouwd en bevat alleen maatwerk wensen.

Voor de Frankfurter Rundschau is gekozen voor een ‘rich media app’, of eigenlijk de ‘enriched print’. Hierbij wordt wel gebruik gemaakt van de content die ook voor de printversie wordt geproduceerd, maar er is een aparte presentatielaag op gelegd. Deze is verrijkt met extra content (hotspots), zoals video’s, audio, afbeeldingen en weblinks.

Hierbij wordt gebruik gemaakt van Woodwing en InDesign. Dit biedt de uitgever de mogelijkheid om tegen beperkte extra kosten een goede digitale editie neer te zetten, die specifiek gericht is op de gebruikers met de tablet PC.

Content is hetgeen verkocht moet worden
Qua verdienmodel geeft Scherer aan dat uiteindelijk de content, binnen de juiste presentatie, doorslaggevend moet zijn. De app of device zijn slechts een drager voor het medium. De app van de Frankfurter Rundschau bestaat uit een kiosk, waarin de edities los gekocht kunnen worden voor €0,79 per uitgave. Abonnees hebben ook toegang tot de iPad-editie van het magazine.

Om het bereik voor de app te vergroten heeft de Frankfurter Rundschau er voor gekozen om combinaties aan te bieden van abonnementen, waarbij de lezers ook een iPad krijgen. Dit is volgens Scherer een van de vereisten om in het beginstadium te zorgen dat er geen technologische barrière ontstaat.

iMonitor
Tijdens de key note van Rebecca McPheters, over de onafhankelijke kwaliteitsmonitor iMonitor voor tablet apps, is ook naar voren gekomen dat de app van de Frankfurter Rundschau tot een van de beste nieuwsapps behoort. Daarnaast behoort deze app ook tot de meest innovatieve apps wereldwijd, aldus het onderzoek van McPheters.

Op meer dan 100 verschillende variabelen worden apps geanalyseerd door iMonitor. Hierbij wordt gekeken naar ontwerp, functionaliteit en de verrijkte content die wordt aangeboden. Hierop scoort deze app allemaal zeer hoog, evenals overigens de Nederlandse VIVA app.
Inspiratie voor goede apps

Scherer geeft aan dat Flipboard als app hem zeer heeft geïnspireerd. McPheters vindt vooral Project en POST Matter goede voorbeelden van zeer geslaagde en inspirerende uitgeefapps.

Dit artikel van Maarten van Vulpen verscheen ook op http://www.publishr.nl

Reageer

Geef een reactie

*