Friese media werken samen in Podium Fryslân

Eind dit jaar gaat regionaal mediacentrum Podium Fryslân van start. Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad gaan samen nieuws brengen en samenwerken met kleine Friese media. Daarnaast wordt Podium Fryslân een vrij toegankelijk platform voor creatieve burgerjournalisten. Leider van het project, Omrop Fryslân-directeur Jan Koster: "Het gaat me om de diversiteit van de regionale journalistiek."

Door: Dorien Vrieling

Het kan snel gaan. Begin dit jaar opperde Jan Koster, directeur van Omrop Fryslân, in een documentaire over het 20-jarig bestaan van televisie bij de omroep het idee van een regionaal mediacentrum. Door intensief samen te gaan werken zouden omroepen, kranten en nieuwssites hun krachten kunnen bundelen. De provincie Friesland was enthousiast over het idee en eind dit jaar start het centrum, dat de werktitel Podium Fryslân draagt. Koster is de voorlopige leider van het project.

‘Auto in de sloot’

Veel is nog onduidelijk over hoe het centrum er precies uit zal zien, maar het moet in elk geval twee functies hebben. In de eerste plaats zullen Omrop Fryslân, Leeuwarder Courant en Friesch Dagblad een deel van hun nieuwsproductie centraal gaan publiceren. Koster: "Sec nieuws als ‘auto in de sloot’ brengen we allemaal op dezelfde manier. Dat kunnen we prima gezamenlijk brengen, veel efficiënter." Daarnaast zullen grote producties samen gemaakt worden en zullen de drie grote media meer gaan samenwerken met huis-aan-huisbladen, lokale omroepen en lokale internetsites. Het doel is print, audio en beeld bij elkaar te brengen zodat de verschillende media elkaar versterken. "Omrop Fryslân zal bijvoorbeeld vaker bij de lokale omroepen op de redactie komen, om dichter op het lokale nieuws te zitten."

Daarnaast zal Podium Fryslân ook letterlijk een podium worden, waar iedereen content kan plaatsen. Koster: "Beginnende journalisten, bloggers, opiniemakers, het is toegankelijk voor iedereen. We mikken vooral op creatievelingen, om samen met hen toe te werken naar 2018. Dan is Leeuwarden Culturele Hoofdstad van Europa." Het idee van dit podium voor burgerjournalisten komt voort uit het veranderende medialandschap. "Sociale media beïnvloeden het nieuws. Die twee werelden willen we dichter bij elkaar brengen."

Faliekant tegen centrale omroep

Koster hoopt met het mediacentrum te zorgen voor behoud van de Friese regionale journalistiek, voor zowel krant, radio als televisie. "De publieke omroep heeft plannen om alle regionale omroepen te integreren in één centrale regionale omroep. Daar ben ik faliekant tegen. Je kunt niet in Hilversum voelen wat in Friesland gevoeld wordt. Hier heeft skûtsjesilen een grote waarde, dat zal vanuit het westen anders beoordeeld worden." Het is niet zo dat Koster koste wat kost de bestaande organisaties overeind wil houden. Door de opmars van het internet verandert er veel, de omroepen blijven niet eeuwig bestaan, daar is ook hij zich van bewust. "Het gaat me om de inhoud, om de diversiteit van de regionale journalistiek."

De kosten voor Podium Fryslân zijn voor het eerste jaar begroot op 350.000 euro. De provincie Friesland heeft voor 2014 en 2015 200.000 euro voor het mediacentrum vrijgemaakt. Hoe de rest van het benodigde bedrag bekostigd gaat worden is nog onduidelijk. Koster: "Het mediacentrum kan ook weer besparingen opleveren, doordat er meer wordt samengewerkt. Het financiële plan wordt nog verder uitgewerkt."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*