FTM werft fondsen voor onderzoeksjournalistiek

Follow The Money is nu drie jaar in de lucht. Hoewel de bezoekersaantallen stijgen is de onderzoeksjournalistieke nieuwssite op zoek naar nieuwe inkomstenbronnen en samenwerkingen. FTM is bezig fondsen te werven en hoopt binnenkort deels als non-profit organisatie verder te gaan. "We hebben nog tot het eind van het jaar om alles te regelen."

Door: Jolien Scholte

Follow The Money richt zich op de productie van onderzoeksjournalistieke artikelen en video’s. De site ontving in 2009 180.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers, waarvan de helft in kredietvorm. Sinds de start is het aantal bezoekers gestegen naar 70.000 per maand. Binnen nu en drie jaar hoopt de site het belangrijkste onderzoeksjournalistieke platform van Nederland te zijn. "Dat is ambitieus, maar ik denk dat het mogelijk is", vertelt oprichter Eric Smit.

Nieuwe site over drie weken

FTM werkt nu nog niet volgens het zogenoemde Charitas-model, maar is dat wel van plan. "We werken nu hard aan de structuur: een stichting met een Raad van Toezicht. De komende maanden gaan we grote fondsen en particulieren benaderen. We hebben plannen gemaakt voor de periode 2014-2016, dus we hebben nog tot het eind van het jaar om alles te regelen."

De fondsen die Smit wil benaderen kunnen bijdragen aan het bekostigen van de onderzoeksjournalistiek, en bijvoorbeeld per thema een bijdrage leveren. "Het thema vrije meningsuiting zou bijvoorbeeld gesteund kunnen worden door de Stichting Democratie en Media."

De Correspondent als voorloper

Financiering per onderzoeksproject is niet mogelijk, omdat dit de onafhankelijkheid kan aantasten. Financiering per thema is de oplossing voor dit probleem, meent Smit. "We zijn heel transparant daarin. ABN Amro mag ons medefinancieren voor een bepaald thema, maar dat zal niet leiden tot minder onderzoek naar ABN Amro zelf."

Ook particulieren mogen bijdragen, maar dan in de vorm van abonnementen. "Wat dat betreft heeft De Correspondent echt een paaltje geslagen. Een grote groep mensen is blijkbaar geïnteresseerd in kwaliteitsjournalistiek en wil er ook voor betalen. Dat laat zien dat er mogelijkheden zijn. Met een FTM-abonnement krijg je toegang tot de nieuwe site, die over drie weken klaar is."

Het mes in redactiebudgetten

Intussen gaat het met de dagbladen steeds verder bergafwaarts. Smit: "Er is een constante druk op het redactiebudget van dagbladen, en ik denk dat we het ergste nog niet hebben gehad. De ruimte voor onderzoeksjournalistiek is beperkt, en zal verder afnemen." Follow The Money wil een tegenwicht bieden met hun eigen verhalen die ze aan de media verkopen. "We kiezen zelf waar we over schrijven, en komen meteen met een dossier naar de krant toe."

De methode lijkt aan te slaan. FTM won in maart de prestigieuze Tegel voor het beste achtergrondverhaal met het artikel Derivatendrama dat verscheen in de Volkskrant. Het platform werkt nu samen met verschillende dagbladen, waaronder de Volkskrant, NRC Handelsblad en Vrij Nederland. Trouw staat volgens Smit in de planning. Daarnaast zoeken ze samenwerking met Hilversum. "Op termijn willen we graag bijdragen aan programma’s als Zembla en Nieuwsuur. Ook EenVandaag sluiten we niet uit."┬á

‘We hebben al een onderzoeksredactie’

Veel media zijn enthousiast, maar soms loopt het ook op niets uit, zoals bij het FD. "Onze stijlen bleken niet bij elkaar te passen, en het FD zei: ‘we hebben zelf al een onderzoeksredactie’. Ik vind dat ouderwets denken. Je moet ook kijken naar partijen buiten je redactie. Wij komen met eigen nieuws dat de betreffende onderzoeksredactie niet heeft."

Smit stelt dat FTM ‘impact’ verkoopt en dat goede onderzoeksjournalistiek breed verspreid mag worden. "Dan is het logisch dat je dat met landelijke media doet, al ben ik er niet tegen om ook op regionaal niveau te werken. Ik heb het Brabants Dagblad een keer benaderd, maar die reageerden heel arrogant. Dat vond ik opvallend. Bij de landelijke media zijn we allemaal keurig ontvangen en bij het Brabants Dagblad mochten we niet eens langskomen."

Zouden meer media volgens Smit gebruik moeten maken van financiering door fondsen of particulieren? "Fundraising is een beetje gek als je een winstgevend bedrijf hebt. Maar dat sluit niet uit dat het in de toekomst meer gaat gebeuren. Ik denk wel dat de journalistiek steeds meer een nutsfunctie krijgt."

Reageer

Geef een reactie

*