Gamesite start met journalistiek experiment

De site Gaming Only start met een vernieuwde journalistieke aanpak en onderzoekt daarmee nieuwe manieren van geld verdienen. Eigenaar Only Network transformeert de site naar een platform met content curation. "Als mensen ergens in geïnteresseerd zijn kun je maar beter zorgen dat ze het via jou vinden."

Door: Moniek Verstegen

Het Stimuleringsfonds voor de Pers financierde het project afgelopen maand voor 7000 euro. Het doel van het project is meer bezoekers naar het magazine te trekken en een stabiele omzet te realiseren.

Content curation en performance based advertising moeten die klus gaan klaren. Beiden niet helemaal nieuw, maar volgens directeur van Network Only, Jelle Schut, veelbelovend en nog te weinig gezien of geoptimaliseerd in de Nederlandse media.

Nieuwe rol: content curator

Schut voelt zich genoodzaakt te zoeken naar een andere aanpak voor het magazine, omdat hij, zoals zovelen in de media- en entertainmentindustrie, het landschap ziet veranderen: "Gamers halen het nieuws steeds vaker van sociale media. Game-uitgever Ubisoft heeft alleen al op de Nederlandse Facebookpagina 32.000 likes. Dan zit je toch met een veranderde rol als medium en moet je gaan bedenken hoe je mensen binnenhoudt."

Die nieuwe rol is volgens Schut die van content curator: In plaats van het publiceren van losse artikelen of andere content wil hij van elke game die uitkomt een dossier of topic aanleggen met zoveel mogelijk informatie. Deze informatie, in welke vorm dan ook, is afkomstig vanuit de eigen database, maar ook vanuit externe bronnen die bijvoorbeeld een interview met de uitgever deden of een boeiend achtergrondverhaal publiceerden.

‘Link naar concurrenten’

Door het bieden van het complete pakket aan informatie denkt Schut zich te kunnen onderscheiden en een rol te kunnen vervullen waar vraag naar is: "Er zijn in Nederland, maar ook internationaal, enorm veel sites en weblogs die op games gericht zijn. Information overload wordt alleen maar erger. Gamers hebben niet de tijd om alles te bekijken maar willen wel alles weten."

Times Topics van de New York Times is volgens Schut het leidende voorbeeld van deze manier van journalistiek bedrijven. Het biedt dossiers als ‘Federal budget’ of ‘Joe Biden’ met uitgebreide chronologieën, interne én externe links naar relevante informatie van zelfs concurrenten als The Wall Street Journal en The Washington Post.

In Nederland zie je vooral dat laatste eigenlijk nog niet, zegt Schut. Terwijl hij er alle reden toe ziet dit juist wél te doen, ook al zijn het concurrenten: "Als mensen ergens in geïnteresseerd zijn kun je maar beter zorgen dat ze het via jou vinden. Als ze dat weten komen ze toch wel terug."

Journalistiek platform?

Voor velen houdt een online magazine over gamen niet direct verband met journalistiek. En de vraag rijst of journalistiek Nederland wat kan opsteken van Schut’s experimenten. Hij is van mening dat de meerwaarde juist bij de journalistiek ligt. Naast het aanleggen van dossiers over games zegt hij te gaan investeren in topics die over gamen gaan maar tegelijkertijd maatschappelijk relevant zijn, zoals gameverslaving of piraterij.

Deze onderwerpen komen nu nauwelijks aan bod op het platform. "Het kost gewoon veel tijd. Nieuwsberichten en recensies daarentegen zijn gemakkelijk te realiseren", zegt Schut. Bovendien vindt hij de impact zeer gering: "Dat soort artikelen bestaat nu één keer en dan houdt het op. Het staat een week in de spotlight en dan verdwijnt het weer."

Een topic daarentegen, blijft zich continu evolueren doordat er informatie bijkomt. Daarmee loont het volgens Schut de moeite ook deze onderwerpen te gaan belichten. Met de ontvangen subsidie denkt hij genoeg redactiekracht te kunnen verzamelen om onderzoeken door te spitten, gesprekken te voeren met deskundigen en na te gaan hoe de politiek naar de maatschappelijke relevante kwesties kijkt.

Nieuwe manier van geld verdienen

Schut merkt niet alleen dat het tijd is voor een nieuwe rol. Hij ziet eveneens dat het tijd is voor een nieuwe manier van geld verdienen, want met regulier adverteren blijken zijn inkomsten niet stabiel genoeg: "Je bent heel erg afhankelijk van wat voor campagnes er op dat moment lopen en als het een slechte tijd is heb je gewoon pech. Met drie slechte maanden achter elkaar kom je in de problemen."

Die stabiele inkomsten wil Schut genereren met performance based adverteren. Daarmee heb je als medium altijd toegang tot campagnes. Ook in slechte tijden: "Je meldt je aan bij een netwerk en kiest zelf wat je wilt plaatsen." Dat kan omdat de adverteerder vervolgens per klik betaalt. Niemand van de grotere media past deze manier van adverteren echt toe, zegt Schut. "Het maximale wat er nu gebeurt is een beetje google ads. Maar daarbij heb je weer helemaal geen controle over wat voor soort advertenties er verschijnen."

Verder hoopt Schut dat ook content curation voor een extra zakcentje zorgt. Want niet alleen heeft hij straks meer informatie dan andere gamesites, ook heeft hij meer informatie dan niet-journalistieke partijen zoals gamewinkels. Met een feed wil hij die informatie tegen betaling gaan aanbieden. Volgens Schut omdat zij er hun voordeel mee doen als ze klanten beter kunnen informeren.

Reageer

Geef een reactie

*