Gay&Night-app toont homonieuws om de hoek

De Gay&Night-app voorziet gebruikers van nieuws, evenementen en interessante uitgaansgelegenheden aan de hand van hun locatie. Stichting OUT Media ontwikkelde de app met steun van het Stimuleringsfonds voor de Pers. Het aantal gebruikers stijgt gestaag. "Er is niet één soort homo. We willen een heel brede doelgroep bereiken", vertelt hoofdredacteur Tulp.

Door: Jolien Scholte

“Verreweg het meeste homonieuws, evenementen en uitgaansgelegenheden komen voornamelijk nog steeds uit Amsterdam”, vertelt hoofdredacteur Martijn Tulp.

“Maar als je in Groningen woont heb je meer aan het regionale nieuws en Groningse evenementen en uitgaansgelegenheden. Daarom maken we gebruik van geolocatie in zowel het nieuws als de agenda en evenementen.”

Het project ontving 21.873 euro subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers via de persinnovatieregeling.

Grote evenementen volgen via de app

Het nieuws in de app komt zowel van Gay&Night als Gay.nl. Tulp: “Als het blad af is komt de content ook gefaseerd in de app terecht. Daarnaast plaatsen we veel nieuws tussen de bedrijven door. We werken daarvoor samen met de redactie van Gay.nl.” In de app is ook de functie ingebouwd om de redactie te tippen met nieuws. Dat levert volgens Tulp nog weinig op. “Het wordt wel gebruikt, maar we hebben er nog geen scoops uit gehaald. Meestal gaat het om nieuws wat we dan zelf ook al weten.”

Tulp wil organisaties van grote evenementen aanbieden de app ‘over te nemen’ voor een bepaalde periode. Zo krijgen lezers veel nieuws over een groot evenement dat er aan zit te komen. Dit jaar is dat echter nog niet gebeurd. “We wilden dat doen met de gaypride, maar we waren te laat met het lanceren van de app. Ik heb deze week wel om de tafel gezeten met de organisatoren van Roze Zaterdag 2014, en zij toonden interesse om volgend jaar intensief gebruik te maken van de app.”

Nieuwe iPhone-versie met archieffunctie

De iPhone-versie van de app is al een tijdje af. “We zijn zelfs al bezig met een nieuwe versie”, vertelt Tulp. “Daarin verwerken we ook het archief van het blad. Bijvoorbeeld een interview met Lady Gaga toen ze nog maar net bekend was, dat is nu ook nog leuk om te lezen.” Verder wil Tulp de mogelijkheid tot het maken van een foto-album in de app integreren en is er advertentieruimte gemaakt in de vorm van banners. Tulp: “Die tweede versie willen we half november online hebben.”

De iPhone-app wordt dus vernieuwd, maar de Android-app is nog niet af. Daar is bewust voor gekozen, stelt Tulp. “Anders gaat er zoveel door elkaar lopen”. De Android-app is al wel te downloaden en voorziet in nieuws, alleen de agenda en evenementenfuncties moeten nog worden toegevoegd. “Dat willen we in ieder geval voor het eind van het jaar klaar hebben.”

‘Er is niet één soort homo’

De Android-app loopt ook qua gebruikers achter op de iPhone-app. De Androidversie is 500 keer gedownload, tegenover 1300 downloads van de iPhone-app. Tulp: “De aantallen zijn aardig, maar het kan nog veel beter natuurlijk. Het is iets dat moet groeien. We gaan de app in ieder geval blijvend promoten via onze andere kanalen.” Om de app verder te verbeteren maakt Out Media gebruik van testers, die regelmatig verslag uitbrengen. Heel nuttig, meent Tulp. “Zo bleek bij de Androidversie een bepaalde functie op sommige toestellen te crashen. Zo’n test is dus wel heel erg handig.”

Het doel van de Gay & Night app was om de doelgroep beter te bereiken. Is dat gelukt, met 1300 gebruikers? “Ik denk dat we zeker de doelgroep bereiken, alleen gaat dat niet zo snel. Het is niet een kwestie van de knop omzetten. Het blad komt uit in een oplage van 20.000 per maand. Je hebt niet ineens 20.000 mensen die de app gebruiken.” De doelgroep voor de app is hetzelfde als die van het blad. Een heel versplinterde groep, volgens Tulp. “Er is niet één soort homo, alleen de seksuele voorkeur hebben we gemeen. We proberen iedereen in die brede doelgroep te bedienen.” Tulp denkt wel dat de doelgroep voor de app ongeveer tussen de 16 en 40 jaar ligt, ‘omdat die gewoon meer met smartphones bezig zijn’.

Meteen nieuws in de app

Vooral de mogelijkheid om de content op meerdere manieren te presenteren bevalt Tulp. “We zijn een maandblad en dan kun je gewoon niet heel actueel zijn. Bijvoorbeeld dat nieuws van die mishandelde Nederlandse diplomaat in Rusland. Dat zouden we in het blad pas over een maand kunnen melden, maar dat kan nu meteen als nieuws in de app.” Uiteindelijk wil Tulp meer focussen op het brengen van nieuws in de app. “Misschien wordt de app uiteindelijk wel groter dan het blad. Maar in het algemeen blijven gedrukte media wel van toegevoegde waarde denk ik hoor. Het is toch fijn om een boekje in je handen te hebben.”

De stichting ontving de innovatiesubsidie al in 2011. Tijdens het bouwen van de iPhone en Android-app liep Out Media tegen zaken aan die niet waren ingecalculeerd. “Het heeft daarom een stuk langer geduurd, waardoor we verlenging moesten aanvragen van de projectperiode.” Of dat voorkomen had kunnen worden betwijfelt Tulp, omdat dit voor Out Media de eerste keer was dat ze een app maakten. “Daarom ben ik juist heel trots op het resultaat. We hebben de vertaalslag gemaakt van idee naar een mooi product. Het is vast anders als je aan de lopende band apps maakt, maar ik ben er heel blij mee dat het ons gelukt is.”

Download en bekijk de gratis iPhone-app
Download en bekijk de gratis Android-app
Lees het bestuursbesluit van het project
Lees het tussentijdse interview

Lees het eindrapport

Reageer

Geef een reactie

*