Geld verdienen dankzij journalistiek, niet met journalistiek

Online geld verdienen met kwaliteitsjournalistiek blijft lastig, maar als je eenmaal een sterk merk hebt is er heel wat mogelijk. Dat beeld kwam naar voren tijdens de themasessie Verdienmodellen op het Persinnovatie-congres.

Marieke van der Donk (PwC) ziet zichzelf als de brenger van het goede nieuws: "Het is echt mogelijk om meer geld uit de zak van de consument te kloppen. Wij zien heel veel innovatie gebeuren en zijn niet somber. "

Vorig jaar concludeerde Van der Donk in het onderzoek ‘Digitaal verdienen’ al dat consumenten best bereid zijn om te betalen voor digitale informatie. Zolang je er als titel maar voor zorgt dat je onderscheidend vermogen hebt, dat je de digitale distributiekanalen volledig benut, dat je nieuwe productcombinaties ontwerpt en je producten en diensten opnieuw definieert. Het vervolgonderzoek ‘Duurzaamheid van digitale proposities’, waarvan de eerste resultaten tijdens de themasessie werden gepresenteerd, bevestigt dat er wel degelijk geld valt te verdienen met journalistieke content op internet. Daarbij valt vooral een slag te maken in de prijsstrategie. "Je moet zoveel mogelijk aan die klant verkopen. Bundel print en online. Zoek naar nieuwe combinaties. Als uitgever moet je het of/of-verhaal achterwege laten en je richten op en/en-proposities", aldus Van der Donk.

Alle kanalen serieus nemen

Dat betekent ook dat uitgevers alle kanalen serieus moeten nemen, zowel de digitale mogelijkheden als de printproducten. Van der Donk: "Betaalsites en tablets geven je de mogelijkheid om content de differentiëren. Maak de proposities complementair. Ik geloof niet dat in de toekomst alles mobiel zal zijn. Net zoals de bioscoop naast de dvd’s bestaat, zullen ook print, laptops, mobiele telefoons en tablets naast elkaar gebruikt worden. Het is de kunst om alles zo te combineren dat je het kannibalisatieproces zoveel mogelijk vermindert."

Daarnaast moeten titels hun merk volgens Van der Donk veel beter inzetten. "Consumenten vertellen ons dat ze graag willen kopen via hun krant. Reisjes, wijn, cursussen. Van alles. Werk dus samen met adverteerders en zorg ervoor dat klanten via hun tablet meteen dat jurkje uit die modereportage kunnen bestellen."

Kwaliteitsjournalistiek

Het geld moet je dus verdienen met alles om die journalistiek heen, maar wat doe je als je merk nog niet al te sterk is en je je geld moet verdienen met je basisproduct: kwaliteitsjournalistiek?

"Eigenlijk is het heel erg dom," vertelt Eric Smit van Follow the Money, een internetplatform voor financieel-economische onderzoeksjournalistiek. "We willen goede verhalen verkopen. Dat vergt ambacht, kwaliteit en investering. Het is al moeilijk genoeg om geld te verdienen met journalistiek, laat staan met onderzoeksjournalistiek."

Follow the Money overleeft door een subsidie van het Stimuleringsfonds (180.000 euro, waar 90.000 euro in de vorm van een krediet) en blijft voorlopig drijven doordat ze als ‘onderaannemer’ werken. Smit: "We maken onder andere producties voor Quote, De Pers en Vrij Nederland. Het probleem is dat het met onze contractors ook niet al te goed gaat, waardoor we soms niet eens break-even draaien."

Mecenaat

Het is volgens Smit wachten op een succesmodel, zodat Follow the Money kan aanhaken. "Kwaliteit bieden is ons uitgangpunt en we denken dat mensen daar uiteindelijk echt voor willen betalen. Of dat op een tablet of papier is maakt niet zoveel uit. Maar hoe lang kunnen we nog wachten? Met klusjes houden we het hoofd boven water, maar tegelijkertijd moeten we ons uithangbord, de site, dagelijks onderhouden. Daarvoor hebben we weer andere gratis content nodig. Je bent dag en nacht bezig met het bedrijf."

Een van de succesmodellen die wel werkt is dat van Propublica. Een gezelschap van onderzoeksjournalisten dat wordt gefinancierd door een groep rijke ex-bankiers. De verhalen worden gratis aangeboden aan bekende nieuwsmedia. Smit: "Misschien gaat het die kant op en moet ook hier het mecenaat optreden."

Reageer

Geef een reactie

*