Gereedschap voor het nadenken over nieuwe verdienmodellen

Hoe denk je binnen een uitgeverij op een logische manier na over hoe geld te verdienen? Lastig. Want de horizon reikt soms niet veel verder dan de eerstvolgende editie. Gaan de golven hoog, dan lijkt snijden in de kosten gemakkelijker dan het zoeken naar nieuwe, liefst profijtelijke, wegen.

Zonder structuur nadenken over andere en vooral nieuwe manieren om met uitgeven geld te verdienen gaat niet. Jille Sol is evangelist van het business model canvas. Het model, waar circa 470 professionals en geïnteresseerden over meedachten, leidde tot het boek Business Model Generation, en is gemunt door Alex Osterwalder.

Signaal

Het leverde ook de titel op voor de eenmalige sessie Business Modelling Day, ofwel ‘Verdienmodellen’ op 7 februari j.l.. Zo’n dertig deelnemers bereikten de Schaapskooi in Baarn. Dat aantal viel Rick van Dijk namens organisator Stimuleringsfonds voor de Pers zeker niet tegen.

De dag moest niet alleen – zo mogelijk – levensvatbare ideeën om geld te verdienen opleveren, maar was tegelijkertijd een signaal tegen de deprimerende wolk die boven vrijwel elke klassieke uitgeverij hangt. Drukwerk heeft het moeilijk, maar levert nog wel wat op. Maar hoe lang nog? Abonnees die bereid zijn jaarlijks een bedrag op tafel te leggen, lijken bij kranten, vakbladen en tijdschriften massaal met de voeten te stemmen. Content moet immers gratis. Adverteerders zetten breed in op het hele mediaspectrum. Met een versnippering van budgetten tot gevolg. Dat en veel meer weten we. De vraag is hoe we de toekomst gaan halen.

Schijnbare tegenstrijdigheden

Auteurs en redacteuren verdienen geen droge boterham. Hoe kan dat anders – en liefst beter? Aardig aan het model van Osterwalder en zijn co-auteurs is dat hij zich afvroeg hoe hij van hun uitgave een succes kon maken. Dat hem dat lukte verwondert Andrea Wiegman van Second Sight niet. Als historicus en uitgever probeert ze vier jaar vooruit te kijken. Zeker heerst er chaos en ja er is crisis, maar tegelijkertijd leven we in een heel leuke tijd. Daarbij slaagt ze er wonderwel in het woord ‘uitdagingen’ te vermijden.

De huidige tijd kenmerkt zich door schijnbare tegenstrijdigheden. Papier lijkt als drager van informatie op zijn retour. Maar pas op zegt ze: papier ontpopt zich meer en meer tot een premium product, een gadget bijna, waar je mee gezien mag worden. Alles mag gratis lijken, voor een goed verhaal hebben mensen geld over. De kunst van storytelling zal blijven bestaan. En daar waar techniek en technologie zich snel blijven ontwikkelen, is de trend naar ‘slow’ onmiskenbaar ingezet. We reizen over de hele wereld, maar willen dat wel zo duurzaam mogelijk doen. Groenten verbouwen we het liefst in onze eigen stad.

Vakmanschap

Deze opvattingen leiden niet direct naar een eenduidig verdienmodel. Dat kan ook niet. Je zult in verschillende werelden op vele borden tegelijkertijd moeten schaken. Daarbij moet alles wat je doet ‘kwaliteit’ hebben, vindt Wiegman, die hoge verwachtingen heeft van de opleving van de begrippen ‘vakmanschap en ‘hard werken’. Voor het bij elkaar zoeken van een paar regels tekst op het web gaan mensen nooit betalen. Wel voor een scherpe analyse of een goed verhaal waar ze wijzer of – vooruit – gelukkiger van worden. Advertenties verkopen lukt niet zonder liefde en enthousiasme voor je product. De inhoud van marketing gaat op zijn kop, creativiteit neemt de plaats in van eenduidige bereikscijfers.

Het ‘business model canvas’ laat zich het prettigst vastleggen in felgekleurde memoblaadjes, zo bleek. Complex, inderdaad en nauwelijks eenduidig te interpreteren. De deelnemers gaan terug naar hun werk en namen gereedschap mee waarmee ze in hun bedrijf gestructureerd kunnen nadenken over nieuwe manieren om geld te verdienen. Geen slecht resultaat, concludeerde Rick van Dijk.

Reageer

Geef een reactie

*