GfK: Nu.nl populairste nieuwssite, mobiel meest gebruikte device

Wie, wat en waar is de digitale nieuwsconsument? Op die vragen geeft onderzoeksbureau GfK antwoord. Tijdens Immovator Cross Media Café gaf Marion Appel, Director Media Research bij GfK, inzicht in de nieuwsconsumptie aan de hand van hun bereiksonderzoek.

GfK onderzoekt de markt met het Digital Audience Measurement (DAM) bereiksonderzoek. De cijfers die hieruit voortkomen geven wederom de bevestiging dat de mobiele consumptie toeneemt. In december 2014 beschikten 7,9 miljoen Nederlanders over een tablet en hadden 10 miljoen mensen een smartphone. Daarnaast meet het DAM-onderzoek ook bereik. "We kijken wat mensen doen. Drie miljoen tweets naar aanleiding van een gebeurtenis lijkt bijvoorbeeld veel, maar het getal is relatief als blijkt die tweets verzonden zijn door 200.000 mensen", vertelt Appel.

Maandbereik websites: Google aan kop met 83%

GfK meet onder meer het gemiddeld maandbereik van websites. Google voert de lijst aan met een gemiddeld bereik van 83% onder digitale gebruikers ouder dan 13 jaar. Facebook volgt met 77,4%. En wat zijn de populairste nieuwssites? De grootste is Nu.nl met een gemiddeld maandbereik van 29,9%. Gevolgd door NOS (23,7%), Twitter (19,6%), Telegraaf (18,3%) en AD (17,1%). De meeste bezoekers van nieuwssites gebruiken daarvoor hun smartphone. Bij de Telegraaf wint de desktop, en ook bij het AD is het desktop-gebruik relatief hoog.

We worden overspoeld met nieuws en data. Er zijn ook steeds meer data beschikbaar over de nieuwsgebruikers en steeds meer kanalen om ze te bereiken of te triggeren. Hoe ga je daar als nieuwsorganisatie mee om en hoe bereik je je doelgroepen? Dit was het onderwerp van het Cross Media Café op 31 maart 2015 op het Mediapark in Hilversum.

Lees meer bij Immovator

Reageer

Geef een reactie

*