Google komt met ‘Google News Showcase’ en verwacht ook deals met Nederlandse uitgevers

Google News Showcase

Als het aan Google ligt, krijgt elke uitgever wereldwijd een eigen plek binnen Google News om tekst, audio of beeldcontent op te publiceren – materiaal dat voorheen alleen voor betalende lezers was. Het bedrijf is bereid om voor die content te betalen via het licentiemodel dat in juni van dit jaar al werd gepresenteerd. Er wordt de komende drie jaar 1 miljard dollar beschikbaar gesteld; voor contracten met zowel uitgevers van nationaal als lokaal nieuws.

Google koopt daarmee toegang tot artikelen op die nu nog achter een paywall verstopt zitten en alleen voor digitale abonnees van een bijvoorbeeld een krant beschikbaar zijn. Het bedrijf wil die content beschikbaar maken voor iedereen en daarmee naar eigen zeggen de journalistieke organisaties erachter financieel ondersteunen. Het is volgens het bedrijf zijn grootste stap tot nu toe om de journalistiek te ondersteunen, en een nadrukkelijke wens van Google bestuursvoorzitter Sundar Pichai die het vandaag in zijn blog toelicht. De eerste ‘Story Panels’ zoals Google de tegels zelf noemt zijn vanaf vandaag zichtbaar in Google News op Android. Het zijn artikelen waaraan je direct de afzender herkent, in een speciaal kader dat de kleuren, het lettertype en het logo van de afzender bevat. Gisteravond maakte Google de details van het project bekend tijdens een online bijeenkomst met Google News Vice President Brad Bender.

Sigaar uit eigen doos?

Google News ShowcaseOp het oog is het een genereus gebaar van de zoek- en advertentiegigant, maar het roept natuurlijk ook vragen op. Niet alleen gezien de recente boetes voor machtsmisbruik, maar ook vanwege de strijd die Nederlandse uitgevers momenteel tegen Google voeren om advertenties in eigen beheer en op eigen digitale bodem te verkopen. Daarnaast krijgt Google, naarmate meer lokale partijen meedoen, meer grip op de lokale journalistieke markt en krijgt daarmee mogelijk ook meer grip op lokale adverteerders.

Blijft de uitgever de baas over zijn eigen content? Om te beginnen staat een mediapartij die in zee gaat met Google zijn content niet exclusief af aan het bedrijf. Op mijn vraag of Google hiermee het Netflix voor nieuws wordt en daarmee individuele titels degradeert tot productiehuizen zegt Brad Bender, Vice President van Google News: ‘Juist op het gebied van nieuws hebben wij een enorme verantwoordelijkheid. Wij willen het nieuwsaanbod zo toegankelijk en breed mogelijk houden voor elke samenleving, omdat het bijdraagt aan het onderwijs en de democratie van een land. Paywalls zorgen ervoor dat nieuws niet meer voor iedereen toegankelijk is en maar een zeer beperkte groep lezers is bereid daadwerkelijk te betalen om die content te zien te krijgen. Bij ons krijgt iedereen toegang en de content mag daarnaast op elke andere plek gepubliceerd worden. We sluiten bewust geen exclusieve deals, maar we zien het als een verdienmodel voor journalistieke uitgevers bovenop hun bestaande modellen.’

Daarnaast kan Google News (24 miljard bezoekers aan nieuwswebsites per maand) de populariteit van sommige titels en de betrokkenheid van het publiek bij die afzenders volgens hem enorm vergroten, omdat ze met hun eigen vormgeving en logo’s mogen publiceren. Bender bezweert dat Showcase geen verdienmodel vormt voor Google, maar zegt er wel bij dat het de ‘awareness’ voor andere producten van het bedrijf vergroot.

Nog weinig belangstelling

De licentieregeling loopt al sinds juni, maar in Europa zijn er vooralsnog alleen afspraken gemaakt in Duitsland (Der Spiegel, Stern, Die Zeit). Er wordt op dit moment gesproken met Britse, Nederlandse en Belgische uitgevers, zegt Bender. Google maakt nog niet bekend welke partijen dat zijn. In de rest van de wereld doen nu zo’n 150 partijen mee: Australische, Argentijnse, Canadese en Braziliaanse uitgevers. Opvallend genoeg nog geen Amerikaanse partijen. Daarover zegt Google dat het tijd kost om deals te sluiten en met deze partijen was er het snelste overeenstemming. In India hopen ze binnenkort ook contracten te kunnen sluiten. Er wordt niet per artikel, maar op basis van een fixed-fee betaald. In ruil daarvoor moeten de deelnemende titels twee tot zeven tegels per dag vullen. Google geeft ze daarvoor zelf software om dat te doen. Het proces is volgens Bender te automatiseren, maar uitgevers kunnen er ook voor kiezen om handmatig voor Google News Showcase te produceren. Hoeveel geld uitgevers ermee kunnen verdienen maakte Bender niet bekend.

Werkt het?

De tegels zijn gemodelleerd volgens een vast format. Je kunt een verhaal op een tegel met bulletpoints, op een tegel met een timeline van actuele gebeurtenissen of als dossiertegel met gerelateerde artikelen publiceren. Vanaf vandaag zijn ze te zien in Google News Duitsland en Brazilië op Android. IOS volgt later. Volgens Google News zijn de tegels dé manier om bezoekers een verhaal in te trekken en naar het platform van de afzender te laten doorklikken. Maar data daarover? Die zijn er niet, daar is Google eerlijk over. Er zijn nog te weinig Story Panels geproduceerd om betrouwbare data op te halen, maar Google betaalt uitgevers hoe dan ook voor hun deelname, ook als het niet werkt. Voor de Google News Showcase is een meerjarenplan opgesteld, in eerste instantie voor drie jaar.

Foto: Kai Wenzel

Lees ook:

Rachid Finge, communicatiemanager bij Google Nederland: ‘Google en de journalistiek hebben gezamenlijk belang

In januari werd bekend dat Google Assistent persoonlijke nieuwsupdates zou krijgen

Over Bart Jan Cune

Bart Jan Cune (38) is naast zijn werk als presentator ook journalistiek strateeg, adviseur en media- en presentatietrainer bij NewsMakers dat hij in 2009 oprichtte. Hij werkt voor zowel publieke als commerciële media. Hij werd voornamelijk bekend als NOS nieuwslezer op 3FM bij de Coen en Sander Show, maar werkte achter de schermen mee aan de totstandkoming van de formats van NOS Headlines, NOS Kort en NOS op 3. Bij 538 Groep creëerde hij een nieuwsdienst voor Slam! en Radio 538. Bij Talpa Network realiseerde hij vervolgens in korte tijd als hoofdredacteur de nieuwsredactie voor alle zenders van Talpa Radio. Begin 2020 besloot hij volledig als zelfstandig adviseur, trainer en presentator te gaan werken.