Google steekt 150 miljoen in innovatie journalistiek

Google gaat samenwerken met acht Europese uitgevers om innovatie van de online journalistiek te vergroten. De zoekgigant trekt hier 150 miljoen euro voor uit, die de komende drie jaar besteed zal worden.

Met de samenwerking, het Digital News Initiative (DNI), gaat Google samen met acht uitgevers in zee om de ontwikkeling van kwaliteitsjournalistiek te ondersteunen met technologie en innovatie. Doel is om een duurzaam ecosysteem omtrent nieuws te ontwikkelen en de innovatie van digitale journalisiek te vergroten. Hierbij speelt de samenwerking en het dialoog tussen de technologische en journalistieke sector een belangrijke rol.

Iedereen kan meedoen

Het Digital News Initiative wordt gestart met uitgevers uit verschillende landen, NRC doet mee als Nederlandse partij. Verder zijn het Franse Les Echos, het Spaanse El Pais en het Italisaanse La Stampa van de partij. Uit het Verenigd Koningrijk doen The Guardian en Financial Times mee en uit Duitsland Die Zeit en Frankfurter Allgemeine Zeitung. Dat DNI met deze partijen opgezet wordt wil overigens niet zeggen dat het geld alleen naar deze partijen gaat. Volgens Google kan iedereen die actief is binnen de Europese digitale nieuwsindustrie deelnemen aan de programma’s van DNI. Het Digital News Initiative bestaat vooralsnog uit de volgende drie programma’s: Product development, supporting innovation, training & research.

Eerder kwam Google al met een soortgelijk initiatief in Frankrijk, waar het zestig miljoen ter beschikking stelde om nieuwe uitgeefmodellen te ontwikkelen. Het lijkt erop dat Google goodwill wil kweken binnen de uitgeefsector nadat het de afgelopen periode flink bekritiseerd is. In sommige landen resulteert dat in een innovatieregeling, terwijl de discussie tussen uitgevers en de zoekmachine in andere landen anders eindigde. Wij maakten eerder dit overzicht, over de relatie tussen Google en de nieuwsindustrie.

‘Dit is pas het begin’

Carlo D’Asaro Biondo, hoofd Strategic relationships bij Google Europa zei onlangs: “We realiseren ons dat technologiebedrijven en nieuwsorganisaties deel uitmaken van hetzelfde informatie-ecosysteem en we willen een rol spelen in de zoektocht naar duurzame modellen voor nieuws. [?] Google heeft altijd nagestreefd om vriend en partner van de nieuwsindustrie te zijn, maar we zien ook dat we onderweg fouten hebben gemaakt.”

Met Google’s nieuwe initiatief wil het niet dezelfde fout maken en samen met nieuwsorganisaties aan de toekomst werken. “Dit is pas het begin en we nodigen iedereen uit om mee te doen”, aldus Biondo.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*