Gouden tijd voor radiomakers

“Radio isn’t going anywhere, it’s going everywhere”. Volgens Tom Hjelm is het een gouden tijd voor radiomakers. Als chef digitaal bij de lokale New Yorkse publieke radiozender WNYC staat hij vooraan bij de innovatie van het medium in Amerika. En daar spelen podcasts en gepersonaliseerd nieuws een belangrijke rol in.

WNYC vult al meer dan negentig jaar de Amerikaanse ether, maar vergaarde de afgelopen jaren internationaal veel fans door populaire podcasts als RadioLab enFreakonomics Radio. Die zijn eenvoudig te downloaden en beluisteren via mobiele apparaten. Live radio-uitzendingen worden ook steeds meer digitaal geconsumeerd en daar houdt Hjelm uitdrukkelijk rekening mee. “WNYC is een media-organisatie waarin radio het middelpunt is. Ons doel is om luisteraars te engageren op de manier waarop zij dat willen en wanneer zij dat willen.”

De beste mobiele ervaring

Het is daarom belangrijk dat WNYC de nadruk legt op het creëren van de beste mobiele ervaringen, legt Hjelm uit. Hij is uitzonderlijk trots op de mobiele app van WNYC en dan vooral op de zogeheten ‘Discover’-functie. Volgens de chef digitaal staat deze de komende jaren centraal in de innovatiestrategie van het radiostation.

Met Discover probeert het radiostation een op maat gesneden radiobeleving aan te bieden. Gebruikers geven aan wat hun interessegebieden zijn (onderwerpen uiteenlopend van kunst tot opvoeding) en hoeveel tijd ze hebben om te luisteren. De app downloadt vervolgens een lijst met relevante radio-items en podcasts. Een soort Vertragingsapp, maar dan voor audio.

Hjelm wil in de toekomst met meer lokale partners in de Verenigde Staten aan de slag met de Discover-functie. Zo krijgt programmering van WYNC én die van regionale radiozenders een groter bereik. Hjelm: “Zo kunnen programma’s tot leven komen op mobiele apparaten in het hele land”. Of dat nu smartphones, tablets, wearables of de entertainmentsystemen van connected cars zijn.

WNYC Discover

Renaissance van de podcast

Sinds 2010 beleven podcasts een renaissance in het wereldwijde medialandschap, al komen de grootste successen uit de Verenigde Staten (denk aan Serial, This American Life, Start-Up). Vooral het afgelopen jaar groeide de aandacht voor het radiogenre sterk. “Bij WNYC zijn podcasts nooit uit de mode geweest”, lacht Hjelm. “De afgelopen tien jaar maakten deze programma’s deel uit van onze strategie om publiek aan ons te binden. Hoewel we zowel radioprogramma’s als podcasts maken, richten we ons vanwege de populariteit steeds meer op podcast first radio”. Dat klinkt heel fraai, maar het is vergelijkbaar met alles als eerste digitaal aanbieden (digital first) zoals kranten, bijvoorbeeld The Wall Street Journal, al doen met hun content.

De toekomst van radio zit niet alleen maar in apps en samenwerkingen met kleine zenders. WNYC consolideert ook het eigen merk en expertise door partnerschappen aan te gaan met grote vissen. In april maakte de zender bekenddat het in de herfst samen met tijdschrift The New Yorker een nieuwe podcast zal lanceren. “Onze merken vullen elkaar goed aan en we hebben allebei een trouwe schare fans”. Veel wil Hjelm hier niet over loslaten. “Wordt het de nieuwe This American Life of Serial? Ik probeer de lat niet al te hoog te leggen”, grapt hij.

On demand radio

Hjelm zit in afwachting van nieuwe programmering en podcasts niet stil bij WNYC. Hij wil blijven sleutelen aan de WNYC app. “Onze mensen werken nu al aan nieuwe manieren om on demand radio te luisteren. Daar past het verzamelen en toepassen van gebruikersdata bij om de beste en slimste gepersonaliseerde radio-ervaring aan te bieden”. Volgens Hjelm worden daarbij wearables, connected cars en The Internet of Things, steeds belangrijker. Hij lacht: “Maar ik mag daar verder niks over zeggen”.

Reageer

Geef een reactie

*