Halve ton innovatiesubsidie voor LocalFocus 2.0

LocalFocus heeft opnieuw subsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers binnen weten te slepen. De datajournalistieke nieuwsdienst ontving in maart vorig jaar al 20.000 euro na het winnen van The Challenge. In het kader van de zesde ronde van de innovatieregeling kan er nu nog eens 50.000 euro in LocalFocus 2.0 worden gepompt.

58 ideeën werden ingediend om in aanmerking te komen voor de regeling die in 2010 door minister Plasterk werd geïnitieerd. Zeven projecten ontvingen uiteindelijk subsidie. In totaal gaat het om een bedrag van 789.950 euro.

Scrapers bouwen

Efficiëntie. Dat is misschien wel het sleutelwoord voor de bestemming van de ontvangen subsidie. LocalFocus verzamelt data van verschillende instanties en bedrijven, haalt er de meest opvallende uit en zet die in een nieuwsfeed (zie beeld). Redacties met toegang tot die nieuwsfeed kunnen er vervolgens mee aan de slag en er een journalistiek verhaal van maken. Bovendien kunnen redacties op het platform van LocalFocus zelf gemakkelijk data visualiseren.

Het verzamelen en doorspitten van die data blijft een tijdrovende bezigheid. Zo bleek al uit een interview met voorman Jelle Kamsma in november vorig jaar. Met de nieuwe subsidie hoopt Kamsma dit proces veel efficiënter te maken. Dat kan op twee manieren, legt hij uit. “Ten eerste gaan we scrapers bouwen. Deze op-maat-gemaakte tools halen data geautomatiseerd op en zorgen dat het in uniform formaat beschikbaar wordt. Het voordeel is dat data veel sneller en continu verwerkt kan worden. Er komt meer tijd vrij voor de journalistieke component van onze dienst.”

WOB-advies

Een voorwaarde voor het automatiseren van dit proces is dat instanties hun data voor iedereen online toegankelijk maken. Het UwV bijvoorbeeld, of de Kamer van Koophandel, doen het al met delen van data. En ook het CBS startte een aantal maanden geleden met een open data initiatief. Helaas bieden instanties hun data niet op uniforme wijze aan en daarom moet er voor elk initiatief afzonderlijk een scraper worden gebouwd. “We moeten allerlei trucjes gaan uithalen en de subsidie zal dan ook vooral gebruikt worden om externe programmeurs te betalen.” LocalFocus 2.0 start op 1 april en heeft een looptijd van een jaar. Tegen die tijd moeten de scrapers voor zo’n vier tot vijf databronnen af zijn.

Naast online toegankelijke data verwerkt de nieuwsdienst ook verborgen data. In de afgelopen maanden is echter gebleken dat het indienen van een WOB-verzoek zo tijdrovend is dat het ‘blijft liggen’. Een tweede manier waarop Kamsma zijn nieuwsdienst efficiënter hoopt te maken, is met het inhuren van specialisten die hierbij kunnen helpen. “Door advies in te winnen kunnen we de verzoeken in de toekomst sneller afhandelen.”

Zelf koers bepalen

LocalFocus bestaat alweer bijna een jaar. Redacties toonden zich enthousiast en namen deel aan een pilot die met twee maanden werd verlengd. Daarnaast haalde de start-up in november vorig jaar de eerste betaalde opdracht binnen. Het project zelf financieren behoorde wegens gebrek aan geld niet tot de mogelijkheden. Investeerders benaderen zag Kamsma ook niet zitten. “Die willen zeggenschap. Dan raak je je onafhankelijkheid kwijt en dat vind ik een beetje eng.”

Samen met designers Yordi Dam en developer Erik Willems heeft Kamsma nu alle vrijheid om de koers van zijn bedrijf te bepalen. Dat heeft voordelen: “We kunnen snel schakelen en hoeven niet door allerlei organisatorische lagen heen.” De andere 50.000 euro die voor het project volgens het matching-principe moet worden opgebracht wordt door de drie mannen van LocalFocus uitbetaald in loonuren. Dat komt neer op zo’n 1500 euro per persoon per maand. Alle drie leven van freelance-werkzaamheden.

In gesprek

Inkomsten voor LocalFocus zijn natuurlijk wel meer dan welkom. Nu de pilot is afgerond gaat Kamsma met de deelnemende redacties in gesprek of ze verder willen met de nieuwsdienst. Momenteel heeft hij zijn handen vol aan een tweede betaalde opdracht. Voor Dichtbij.nl werkt LocalFocus aan een automatische verkiezingspollgenerator. Polldata wordt in de aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen verzameld en gaat rechtstreeks naar het platform van LocalFocus. Kamsma: “Redacteuren kunnen hierdoor heel gemakkelijk vergelijkingen maken tussen regio’s en periodes.” Het project is vandaag gestart.

Reageer

Geef een reactie

*