Het digitale ecosysteem heeft nog veel weg van een jungle

Het derde e-reading en tablet evenement trok tijdens de eerste mooie lentedag op 20 maart ruim driehonderd bezoekers naar Bussum. Een stampvol programma verkende vrijwel alle krochten van Android en iOS. En van alle readers, tablets en smart phones toch vooral de iPad.

Een wat wanhopig in memoriam over Steve Jobs op het omslag van de e-reading krant – op papier – zette de toon van de dag. Google mag met zijn besturingssysteem terreinwinst boeken, Microsoft kan met Windows 8 niet anders dan marktaandeel gaan winnen, maar Apple heerst.

Game changer

Drie miljoen exemplaren van de New iPad in drie dagen tijd verkopen is dan ook een prestatie van formaat. De iPad is 27 maanden na de introductie van de machine een serieuze game changer. Joris van Heukelom, onder andere voorzitter van het Interactive Advertising Bureau Nederland IAB, zette speciaal voor de linkerhersenhelft een bak cijfers op een rij.

Het gaat hem te ver de papieren krant dood te verklaren. Wel ziet hij de dagelijkse edities krimpen en de weekendbijlagen uitdijen tot tijdschriftachtige proporties. Illustratief is de grafiek waarin de advertentie-inkomsten van kranten in de Verenigde Staten sinds de jaren vijftig van de vorige eeuw een kronkelige weg stijl omhoog volgen, om een jaar of vijf geleden volledig in te storten. Ook dat wijst op een game changer, samen te vatten onder de noemer: digitalisering van de media.

De pc of Mac trok lezers en adverteerders weg van de klassieke media. Een eerste stroomversnelling kwam in zicht met de smart phones. Toch zijn deze vooral geschikt voor korte, teletekstachtige berichten. Advertenties zijn eerder irritant dan informatief en trekken de accu te snel leeg.

Mobiel internet komt pas tot volle wasdom met tablet en iPad. Apple heeft met zijn apps een marktaandeel van zestig procent. Android pakt 32 procent, RIM, de motor op de Blackberry, komt niet verder dan 4,5 procent, terwijl Windows blijft steken op 3,5 procent.

Ruwweg waren er in januari een miljoen apps op alle platforms te vinden. Naar verwachting zal dat aantal dit jaar verdubbelen. De duizenden apps hebben wel iets gemeen. Volgens Van Heukelom wordt tachtig procent van de gratis gedownloade apps binnen een maand door de gebruiker gewist.

Door de grens

Adverteerders weten de weg naar de app moeilijk te vinden. De oorzaken zijn legio, zegt Alex Stil, COO van MindShare. Volgens Still kunnen de adverteerders het tempo van de veranderingen nauwelijks bijbenen. Evenmin weten ze waar ze zich op moeten richten. Je aanwezigheid op social media is vereist, je moet kiezen of je met qr-codes en augmented reality aan de slag gaat en dan moet je ook nog apps bouwen die fun & nuttig voor je klanten zijn. Het digitale ecosysteem heeft voor een adverteerder veel weg van een jungle.

Toch lukt het om de omzetten op de on-line markt op te voeren. De Nederlandse online advertising markt scoorde in 2011 voor de eerste keer een omzet van meer dan een miljard euro, meldt de Online Adspend Study 2011 van IAB. Vergeleken met 2010 een toename van 12 procent. Die groei zal volgens de onderzoeker van Deloitte dit jaar als gevolg van de crisis afnemen tot circa 7,7 procent.

Machine wordt menselijk

Ook voor de rechterhersenhelft had Van Heukelom scherpe observaties in petto. De interactie tussen mens en machine is in hoog tempo aan het verbeteren. Apple probeert met zijn Retinascherm en steeds beter camera’s de eigenschappen van het menselijk oog te benaderen. Software, zoals Siri, die spraak begrijpt en zinvol weet om te zetten in acties van de machine komt dichterbij. Aanraakschermen reageren steeds sneller. De belofte om overal, altijd on-line te zijn is voor een groot deel al ingelost.

Aan conclusies brandde dagvoorzitter en mediaondernemer Ruud Hendriks zich niet. Logisch, want er zouden die dag nog een kleine zestig sessies volgen.

Reageer

Geef een reactie

*