Het geluid van het volk’

Een tegengeluid bieden aan de mainstream media door burgers zelf nieuws te laten publiceren, dat is het doel van The Journalist. In gesprek met oprichter Shiraz Nasrullah, die het platform samen met vier anderen met eigen middelen heeft opgezet. "Wij bieden een platform voor iedereen, waar we zonder agenda’s werken."

Door: Sven Schellekens

The Journalist is een journalistiek platform dat burgers de mogelijkheid biedt zelf zaken aan de orde te stellen die ze belangrijk vinden, want dat gebeurt volgens oprichter Shiraz Nasrullah momenteel nog te weinig. Nasrullah: "Ik heb veel gereisd naar onder andere Egypte, China en Zuid-Afrika en als je dan hier in de krant leest wat daar aan de hand is, klopt dat niet met wat er in werkelijkheid gebeurt".

"Het is frappant dat voor mensen bepaald wordt wat belangrijk is. Met The Journalist willen wij de burger zelf laten bepalen wat belangrijk is. Het is als het ware het geluid van het volk. Wij bieden een platform voor iedereen, waar we zonder agenda’s werken. Met The Journalist willen we een ander geluid laten horen dan de mainstream media nu doen." Dat doet de site door iedereen de mogelijkheid te geven te publiceren.

‘Taalfouten zijn ook de charme van The Journalist’

Een kijkje op de website leert dat de berichtgeving wel erg in kwaliteit verschilt. Een voorbeeld: Een bericht over de voetballers Depay en Wijnaldum – die tijdens de WK-voorbereiding van het Nederlands elftal met hun auto’s botsten – begint netjes met de plaats van handeling. Het stuk is foutloos geschreven, terwijl andere berichten van dezelfde schrijver bol staan van de taalfouten. Een rondje Google leert dat het bericht regelrecht afkomstig is van het Brabants Dagblad. Nasrullah: "Blijkbaar was die berichtgeving belangrijk genoeg voor een van onze schrijvers om het over te nemen. Wij hebben in onze algemene voorwaarden staan dat berichten van andere media overgenomen mogen worden, maar wel op voorwaarde dat de bron erbij staat."

Gevraagd naar de eindredactie, antwoordt Nasrullah: "Die is er niet. Kijk, ik weet ook wel dat er spel- en grammaticafouten in onze berichtgeving zitten. Dat komt omdat iedereen zich kan aanmelden als schrijver. Maar die taalfouten zijn ook de charme van The Journalist.’

Sociaal medium

Naast als nieuwssite moet The Journalist ook als sociaal medium fungeren. Bezoekers kunnen reageren op berichten, een account aanmaken en berichten liken. "Wij willen dat het volk zijn eigen verhaal vertelt. Door de globalisering is het zo dat nieuws uit Amerika belangrijker is geworden dan wat er bij jou in de buurt gebeurt. Wij willen het volk een stem geven zodat er discussie ontstaat."

"Het draait bij ons om user generated content, en dat is ook gelijk het grootste verschil met mainstream media. Onze bezoekers kunnen hun eigen verhaal kwijt. Nieuws is voor iedereen, je hebt er geen universitair diploma voor nodig. Bij ons kunnen mensen in hun eigen woorden zeggen wat voor hen belangrijk is. User generated content is key."

Hyperlokaal nieuws

Doordat iedereen mee kan schrijven, wordt er veel lokaal nieuws aangeboden. Lezers kunnen het nieuws filteren en zo bijvoorbeeld alleen berichten over de eigen stad lezen, maar er kan ook gekozen worden voor rubrieken als sport of misdaad. Het verdienmodel van The Journalist sluit aan op deze lokale insteek: samenwerken met lokale adverteerders. Over andere verdienmodellen wordt nagedacht.

The Journalist bestaat nu ongeveer drie maanden. "Per week hebben we nu zo’n zeven- tot achtduizend unieke bezoekers. Ons doel is om over een jaar vijftig- tot honderdduizend actieve gebruikers te hebben. Dat lijkt veel, maar dat is het voor een sociaal medium niet." Naast de website is The Journalist ook beschikbaar via apps voor iOS en Android.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*