Het Nieuwsboek: diepgang in tien dagen

Sommige gebeurtenissen houden nieuwsgebruikers dagenlang in hun greep, zoals Project X in Haren. Mediabedrijf Het Journalistieke Boek wil zulke actualiteiten van alle kanten belichten in zogenaamde ‘nieuwsboeken’. Het project ontvangt 53.725 euro innovatiesubsidie van het Stimuleringsfonds voor de Pers.

Door: Judith Katz

Het idee ontstond toen journalisten Dennis Mulkens en Dick van der Meer koffie gingen drinken in de nazomer van 2012. "Dennis en ik hebben heel lang samen gewerkt bij De Haagse Courant en bij het AD", vertelt Van der Meer. "We hadden het tijdens het koffiedrinken over de journalistiek, die in onze ogen te vaak oppervlakkig is. Ook vonden we allebei dat uitgeven anno 2013 zo makkelijk is."

Meerdere invalshoeken

Het duo kwam zo tot een format voor digitale nieuwsboeken, oftewel, journalistieke verslagen van grote maatschappelijke relevante gebeurtenissen. De nieuwsboeken bestaan uit reportages, interviews en reconstructies van belangrijke actualiteiten zoals de Bulgarenfraude, Anouk op het songfestival en de twee verdwenen Utrechtse broertjes.

Traditionele media gebruiken volgens Van der Meer veelal dezelfde invalshoek. "Vaak wordt er gekozen voor één frame. Bijvoorbeeld bij de Bulgarenfraude werd er vooral gekeken naar de rol van Weekers. Terwijl ook interessant is hoe de regeling überhaupt tot stand gekomen is, wie heeft deze bedacht, wie waren de voorstanders. Dat soort vragen kwamen in de berichtgeving niet aan bod."

Levenscyclus van tien dagen

Ook opiniebladen doen daaraan mee, zegt Van der Meer. "Je ziet vaak dat zowel radio, televisie, internet en dagbladen hetzelfde doen en aan het eind van de week heb je dan één groot verhaal in de zaterdagbijlage. Vervolgens krijg je op woensdag de weekbladen met één groot verhaal. Terwijl er wel vijf of zes verhalen te vertellen valt. Als je alle zaterdagverhalen en opiniebladen verzamelt, dan kom je in de buurt van een nieuwsboek."

In tien dagen na vaststelling van een onderwerp moet het nieuwsboek klaar zijn. Van der Meer: "Veel onderwerpen hebben een lifecycle van tien dagen. In het begin van de week ontstaat een hype en die eindigt in het weekend. Dan doen de weekbladen dus nog verslag op woensdag en dan zakt het weg. Wij willen zorgen dat het eind van die cyclus een hoogtepunt is voor ons nieuwsboek. Als je er te lang mee wacht, ben je de belangstelling kwijt. Het proces moet gelijk beginnen als de hype afgelopen is."

Team van vijftien journalisten

In die tien dagen werkt een team van zo’n vijftien journalisten fulltime aan het nieuwsboek. "Een topverslaggever en een topresearcher kunnen bij elk onderwerp worden ingezet", vertelt hij. "Maar neem een onderwerp als Project X in Haren. Dat is bij uitstek een onderwerp voor jonge journalisten. Maar ook iemand uit Groningen of Haren. Regionale kennis kan soms heel belangrijk zijn. Die teams zullen dus telkens anders samengesteld worden."

In zo’n team zal ook een datavisualist zitten, die de verhalen van beeldmateriaal voorziet. Maar ook bewegend beeld kan een optie zijn; daar gaat nog mee geëxperimenteerd worden. "Een ander voordeel van ebooks is dat je ze kunt updaten", zegt Van der Meer. Zo kunnen veranderingen die zich kort of lang na het publiceren van het boek aandienen nog doorgevoerd worden.

Kostendekkend: 8000 boeken

Zo’n 8000 boeken moeten per onderwerp verkocht worden om het project kostendekkend te maken, die kosten zijn voornamelijk personeelskosten. Per boek zal er een website worden gelanceerd. Daar moeten zoveel mogelijk mensen naartoe gelokt worden, via bijvoorbeeld sociale media. "Daarvoor hebben we een format ontworpen waarbij je weinig aanpassingen moet doen. Verder maken we ook gebruik van traditionele webshops, zoals bol.com."

En de toekomst? "Ik zou het te gek vinden als in 2015 allerlei media dit soort nieuwsboeken op de markt brengen. Dat er een nieuw product ontstaat, waar je goede journalistiek mee kunt bedrijven én waarmee je geld kunt verdienen."
In oktober verschijnt het eerste nieuwsboek. Het onderwerp? "Dat weten we natuurlijk pas tien dagen van te voren", zegt Van der Meer.

Bekijk het ingediende projectidee

Reageer

Geef een reactie

*