Het succesverhaal van Quartz

Met een eigenzinnige invalshoek en een sterke digitale strategie verovert de zakelijke nieuwssite Quartz de wereld. Wat is het geheim van het succes en wat zijn de plannen voor de toekomst?

Door: Hans Klis

Dwars, innovatief en succesvol. Drie woorden die Quartz treffend omschrijven. Sinds de oprichting van de online zakensite in 2012 vergaarde het wereldwijd al meer dan tien miljoen unieke maandelijkse bezoekers. The Daily Brief, hun dagelijkse nieuwsbrief heeft meer dan honderdduizend abonnees waarvan 40 tot 50 procent die ook daadwerkelijk leest. De redactie onder leiding van voormalig The Wall Street Journal-chef Kevin Delaney breidde eerder al uit naar India en in juni volgt een Afrika-editie.

Quartz richt zich vooral op een welgesteld lezerspubliek, legt Delaney uit. Op managers en topmannen bij grote bedrijven die veel reizen, maar ook jonge ondernemers in de start-up-scene. De keuze voor een puur online medium was simpel: de markt met papieren publicaties zoals The Economist, Forbes, Fortune is verzadigd en dichtgetimmerd. Digitaal – als mobiel geoptimaliseerde site- is er veel meer ruimte, zeker met een publiek dat zelf steeds meer gebruik maakt van tablets en smartphones.

Het verdienmodel van Quartz stoelt op adverteerders. Door zich op een zakelijke elite te richten – een publiek dat veel geld te besteden heeft – slaat het volgens Ad Age twee vliegen in een klap: Het biedt een digitaal alternatief voor zakelijke media als Forbes én trekt adverteerders aan die veel geld willen uitgeven om deze welgestelde groep consumenten aan te spreken.

Eigenwijze aanpak

Quartz gooit ouderwetse conventies de prullenbak in. Bij de vernieuwing van de website vorig jaar ruilde het de homepage in voor een feed van laatst gepubliceerde artikelen. Een innovatieve zet om bezoekers direct aan het lezen te krijgen.

De aanpak van doorgaans traditionele nieuwsonderwerpen zoals kwartaalcijfers en beursgangen is op Quartz ook duidelijk anders dan die van de concurrentie. Koppen als ‘Amazon wants an army of drones to chase you down to get you your package’ of ‘Gold bugs cry a single golden tear when they see this chart’ zijn eerder regel dan uitzondering. "Onze pakweg vijftig journalisten hebben het mandaat gekregen gewaagd en creatief nieuws te verslaan", vertelt Delaney. "Het moeten publicaties zijn op het snijpunt van wat belangrijk en interessant is. Daarbij moeten ze in het oog houden dat sociale media de primaire wijze is om artikelen te verspreiden."

Daarom is er bij Quartz veel nadruk op visuele componenten. Met behulp van de eigen ontwikkelde online tool, Chartbuilder, kunnen gemakkelijk grafieken gemaakt worden. In 2013 gaf Quartz die vrij voor gebruik.

Een niet-Amerikaanse toon

De toon van de artikelen op Quartz is ook vanwege een andere reden verschillend van die van andere zakelijke media. "Wij zien ons publiek als ‘post-nationaal’", legt Delaney uit. "Lezers die ervaringen hebben buiten het land waar ze vandaan komen en ontwikkelingen in andere landen begrijpen". Daarom probeert Quartz niet via een Amerikaanse bril voor een Amerikaans publiek te schrijven over ontwikkelingen buiten de VS, maar voor een geïnformeerd, lokaal lezerspubliek.

Dat lijkt aan te slaan. Toen Quartz een jaar geleden begon in India had het daar 200 duizend lezers, nu is dat een half miljoen. Delaney: "We richten ons niet exclusief op de VS als onze grootste markt. We kunnen dat doen omdat onze mensen meer dan twintig talen spreken en in meer dan honderd landen gewerkt hebben. Een derde van onze werknemers woont buiten Amerika".

De uitbreiding naar India en Afrika biedt Quartz ook mogelijkheden om lokale adverteerders binnen te slepen. Zo kan het medium van Delaney het openen van een Afrikaanse editie – met journalisten in Nairobi, Lagos en Johannesburg – bekostigen, terwijl veel traditionele media juist korten op hun correspondentennetwerk.

Video is de volgende stap

De toekomst van Quartz ligt niet alleen in het buitenland. De komende tijd wil Delaney gaan uitbreiden met video. "We hebben net een klein team videojournalisten aangenomen en hen de opdracht gegeven te experimenteren met ambitieuze formats en distributie". Het succes van een bedrijf als VICE, dat sterk inzet op online video, én de groeiende miljardenmarkt voor video-advertenties laat zien dat daar nog veel ruimte is voor online media.

Of het digital-only Quartz binnenkort ook op wearables als de Apple Watch te zien is, zoals concurrent The Wall Street Journal, dat laat Delaney nog even in het midden. "We willen content publiceren op de apparaten die onze lezers gebruiken. We houden smartwatches in de gaten, maar op korte termijn hebben we nog geen plannen. De interfaces en de consumentenmarkt zijn nog volop in ontwikkeling."

Reageer

Geef een reactie

*