Het verdwijnen van ´kleintjes´ in de krant

Quint Kik is onderzoeker bij het Stimuleringsfonds en verwoed muziekliefhebber. Om niet geheel te verdrinken in de cijfers van zijn huidige onderzoek naar de waakhond in de regio, blogt hij in zijn vrije tijd wekelijks over ‘lofzangen’ op de pers. Deze week: de neergang van de ´kleintjes´ in de krant.

Het Kabinet is intussen een week met reces, het nieuws wordt beheerst door de nasleep van Wimbledon, de Tour die zich voortsleept en andere slepende kwesties zoals de vraag of de wolf nu wel of niet onder ons is. Hier op het hoofdkwartier zijn we begonnen met het analyseren van nieuwsberichten in ruim 80 gemeenten die we de afgelopen maanden onderzochten.

Alle verloven zijn opgeschort, de vakantieperiode staat volledig in het teken van het schrijven van de rapportage en de voorbereidingen voor de presentatie op 3 september. Komkommertijd kortom, ook dit blog ontkomt er niet aan. Na 20 blogs over nieuws, journalisten, kranten en hyperlocals staat deze keer de kleintjesmarkt centraal.

De transitie van de kleintjesmarkt

Oftewel rubrieksadvertenties van hooguit enkele regels die particulieren in de gelegenheid stellen spullen te verkopen of diensten aan te bieden. Relatief goedkoop, vergeleken met de zogeheten display-advertenties waar de detailhandel mee van doen heeft. Traditioneel trof je rubrieksadvertenties in de krant, meestal gegroepeerd op deelgebieden als elektronica, huisdieren en natuurlijk de klassieke contactadvertentie.

Met de komst van websites als Craigslist.org en Marktplaats.nl heeft de kleintjesmarkt de weg naar internet gevonden, getuige het overvloedige aanbod van gespecialiseerde en/of lokaal georiënteerde websites en uitvoerige productbeschrijvingen die online geen extra kosten met zich meebrengen.
Daarbovenop is de doorzoekbaarheid op internet stukken eenvoudiger. Het onlangs verschenen jaarverslag van NDP Nieuwsmedia benoemt expliciet de aanhoudende daling van het aandeel rubrieksadvertenties in de dagbladen (hoofdstuk 3.4).

Niet alleen nemen de advertentie-inkomsten op internet toe ten koste van onder meer print, navraag bij Nielsen leert dat het aandeel van de rubrieksadvertenties gedaald is van 15% (62,5 millimeter) in 2003 naar 6% (16,5 millimeter) in 2012. Het totale volume van advertenties in dagbladen is in dezelfde periode gedaald van 405 naar 260 millimeter.

Nummer over contactadvertenties

Het is niet bekend in hoeverre songsmeden Brian Holland, Lamont Dozier en Eddie Holland hun toevlucht zochten tot contactadvertenties bij het binnenhalen van talent voor hun eind jaren zestig opgerichte platenlabels Invictus en Hot Wax. Als voormalig werknemers van Motown waren H-D-H midden jaren zestig verantwoordelijk voor een hele reeks nummer 1 hits voor de Supremes en de Four Tops.

H-D-H hadden echter meer in hun mars en wilden net als Motown aansluiten bij de tijdgeest. Hun voormalig label beleefde intussen gouden tijden met maatschappelijk geëngageerde albums als Marvin Gaye’s What’s Going on en de psychedelische soulplaten die Norman Whitfield maakte met de Temptations.

In een poging beide naar de kroon te steken, tekenden H-D-H een trio van doorgewinterde achtergrondzangeressen met Ray Charles en Ike & Tina Turner op hun cv en doopten hen The Honey Cone. Wanted: young man single and free / Experience in love preferred, but will accept a young trainee: een vrouwelijke tegenhanger van de Jackson 5 begeleidt door het puike gitaarwerk van Ray ‘Ghostbusters’ Parker Jr. maakten van het aanstekelijke nummer Want Ads de voltreffer waar H-D-H op hoopten.

De inspiratie kwam naar verluidt van een geluidstechnicus die tussen twee klussen door in een krant bladerde en verzuchtte dat iemand toch maar eens een nummer moest schrijven over contactadvertenties. Dat was lang voordat want ads zouden worden verdrongen door datingsites.

Kijk en luister

Te vinden op Take Me with You / Sweet Replies / Soulful Tapestry / Love, Piece and Soul

Reageer

Geef een reactie

*