‘Het wordt een soort NRC meets Vice’

ward

Jonge mensen interesseren voor journalistiek: het wordt vaak geprobeerd, en lukt dan meestal maar half. Mindshakes betekent een nieuwe poging om de groep tussen 16 en 30 aan te boren. De formule: kwaliteitsjournalistiek die jongeren raakt – met desnoods een snufje activisme.

Zo’n twee jaar geleden zag Ward Wijndelts, business developer bij NRC Media, dat zijn werkgever een probleem had.

“Jongeren werden al een tijdje niet meer bereikt. We probeerden het in 2006 met nrc.next, maar daarvan is de gemiddelde lezer inmiddels 41 jaar oud. Hoe jongeren met nieuws omgaan is dan ook nog veel afwijkender dan we lange tijd dachten”, vertelt Wijndelts, die zelf ooit redactiechef was bij next.

Er volgde een verkenningstocht rond de vraag: Hoe bereik je als mediamerk een jonge doelgroep? Resultaat daarvan is Mindshakes, vandaag gelanceerd door Mediahuis Nederland. Hoewel die uitgever ook NRC Media onder de hoede heeft, zal Mindshakes opereren als onafhankelijke satelliet.

In beweging

Om de koers te bepalen, werden ‘jonge’ media als Upworthy en Vice doorgelicht. Bovendien legde men zelf het oor te luisteren bij de beoogde doelgroep. “We lieten middelbare scholieren uit bijvoorbeeld Gouda naar het Rokin komen, om ideeën op hen uit te testen. Door deze sessies begonnen we pas echt door te krijgen wat we moesten doen.”

Langzaam vormde zich zo een duidelijke filosofie over twee sporen: de vorm en de inhoud. Beginnend bij het laatste, stelt Wijndelts dat jongeren door journalistiek vooral geraakt moeten worden.

“Het moet ze aan het denken zetten, boos maken, verbazen of in beweging brengen. Journalistiek die aanslaat bij jongeren is vaak opiniërend en licht activistisch. Een goed voorbeeld is Comment is free van The Guardian. Maar kijk ook naar GeenPeilen de Ik Wissel Van Bank Week van De Correspondent.”

Makkelijk te ontdekken

Dan de vorm. Wat dat betreft is de kerngedachte van Mindshakes dat men jongeren niet wil lokken – naar een site, abonnement of wat dan ook – maar zelf in hun wereld wil landen. “Facebook, YouTube, Snapchat: wij moeten dáár zijn waar jongeren elkaar ontmoeten, zodat onze content makkelijk te ontdekken en te delen is.”

Hoe die content er dan precies uitziet, ligt aan het onderwerp, vertelt Wijndelts. “Het kan een keer een longread van 2000 woorden zijn. Maar verder ligt het helemaal open: een reeks tweets, een poll, een fictieverhaal geïnspireerd op de werkelijkheid, een webdocu, een beeldverhaal.”

Wel is er een ‘traditionele’ website als basis. “De reden daarvoor is simpel: we willen in principe een video met een vagina kunnen uploaden, en dat mag niet van Facebook en Instagram. Op de site kunnen we indien nodig ongecensureerd publiceren.”

Activisme

Mindshakes keek vooral goed naar Vice. “Vice is lichtjaren verder dan NRC wat betreft vertelvormen en het verspreiden van content onder jongeren. Bijvoorbeeld hoe ze webdocumentaires opknippen in verschillende delen. Eén van onze vier teamleden heeft ook jarenlang bij Vice gezeten.” Wat Mindshakes zal onderscheiden van Vice is dat er niet zozeer wordt gezocht naar kicks en extremen. “In ons DNA zit de kwaliteitsjournalistiek van NRC. Het wordt dus een soort NRC meets Vice.”

Mindshakes zal niet terug schrikken voor activistische journalistiek. Wijndelts: “De enerzijds, anderzijds-benadering die in de journalistiek domineert geeft een genoeglijke schijn van intersubjectiviteit. Maar soms moet je als journalist activist zijn, zoals Dan Gillmor zegt.”

Dat activisme wordt wel gekoppeld aan transparantie. “Wij moeten het vertrouwen bij ons publiek nog helemaal opbouwen. Dus zullen we onze bronnen en de informatie waarop we ons baseren telkens zoveel mogelijk vrijgeven.”

Sluipende processen

Op de eerste dag brengt Mindshakes onder meer een stripverhaal over Chinese afkickkampen voor gameverslaafde jongeren. Ook is er een artikel over bingewatchen. Beide zijn uitlopers van een thema dat Mindshakes sterk zal opzoeken: prestatiestress.

“Jonge mensen voelen steeds eerder en sterker de druk om de perfecte persoon te zijn. De keerzijde daarvan is escapisme, wat zich uit in zaken als bingewatchen en gameverslaving”, zegt Wijndelts.

Verder kijken

In bredere zin richt Mindshakes zich op sluipende processen, die niet opgepikt worden in de nieuwsjournalistiek. Dat klinkt als het ‘weg van de waan van de dag’-credo van De Correspondent, maar: “die site onderscheidt zich weer niet zoveel van De Groene of Vrij Nederland. En dat doen wij wel. Wij gaan verhalen op heel nieuwe manieren vertellen.”

Het Mindshakes-publiek moet bovendien jonger en breder worden dan dat van De Correspondent. “Wij willen alle jonge mensen bereiken die verder kijken dan hun eigen wereld, en er hangt geen opleidingsniveau aan.”

Vooralsnog is het platform in feite een experiment. “Er liggen nog gigantisch veel vraagstukken. Welke vormen en platformen werken goed, hoe activistisch kunnen we zijn? Hetzelfde geldt voor het verdienmodel. We denken nu vooral aan gesponsorde content – met daarbij heel duidelijk het onderscheid met de eigen stukken – maar op termijn kan de relatie met lezers zich ook vertalen in een soort abonneemodel.”

Deel dit artikel:

Reageer

Geef een reactie

*