Hippe vloggers en hybride formats bij SBS

Amsterdam. 27-10-2015. Fijne Vrienden. Fotografie t.b.v. Social1nfluencers BV. Vincent Boon Photography © COPYRIGHT : VINCENT BOON 2015 © WWW.VINCENTBOON.NL

Hoe vernieuwend zijn de omroepen in Nederland? Zijn radio- en televisiejournalistiek in de digitale eeuw veroordeeld tot de marge, of innoveert men om er sterker uit te komen? Bij de commerciële zenders van SBS maakt men handig gebruik van de stalgenoten bij Sanoma. Én van de online aanhang van YouTube-vloggers.

Bij SBS is weinig pessimisme te bespeuren over de afnemende potentie van het medium televisie. De volksomroep zit zelfs weer in de lift, nadat het lange tijd kampte met in elkaar zakkende kijkcijfers. Tegelijkertijd weet de omroep dat ze moet innoveren om toekomstbestendig te zijn. “Mensen kijken niet alleen meer lineair naar wat er op televisie te zien is. Er zijn andere mogelijkheden en andere momenten bijgekomen om content te consumeren”, zegt woordvoerder Jaap Paulsen.

En dus worden die andere mogelijkheden afgetast. De relatieve kleinschaligheid van de zender versoepelt dat proces. Paulsen: “SBS is lean en mean georganiseerd, dus het gebeurt slagvaardig.”

Millennials

De uitzendingen van de vier zenders NET5, Veronica, SBS6 en SBS9 zijn terug te zien op KIJK.nl, de gemist-site van SBS. Afleveringen zijn daar soms ook vooruit te kijken. Omdat met online video vooral jongeren worden bereikt, kwam SBS dit najaar met de internetzender S1.tv voor millennials.

Op S1 staan webseries gemaakt door vijfentwintig jonge vloggers, over onderwerpen als make-up, je kamer inrichten, en reizen. Een deel van hen is buiten S1 al razend populair op YouTube, zoals Jiami Jongejan. “Bij S1 zijn sommige vlogs al eerder te zien dan op hun YouTube-kanaal”, aldus Paulsen.

Een deel van de S1-items vloeit door naar de zenders. “De serie Fijne Vrienden Roadtrip Vietnam is sinds vorige week ook bij Veronica te zien. Die keuze wordt gemaakt door de zenderbaas. We zoeken heel bewust de synergie tussen lineair en non-lineair”, aldus Paulsen.

Champions League

Door die keuze ontstaan er ook hybride formats. Beste voorbeeld daarvan is de samenwerking met NU.nl, een stalgenoot van SBS sinds uitgever Sanoma de zender overnam. “In de uitzendingen van de Champions League op SBS6 wordt tijdens de voor- en nabeschouwing doorverwezen naar wat er online gebeurt, inclusief NU.nl. Op NU.nl worden de wedstrijden gelivestreamd en samengevat, en is de Champions League-game MijnTeam te spelen.”

Of die aanpak zich uitbetaalt in klinkende kijkcijfers? Paulsen: “De wedstrijden worden bij ons tot nu toe beter bekeken dan vorig jaar bij de NPO. Wellicht is dit inderdaad deels te danken aan alle online extensies.”

Klassieke vorm verstevigen

Het Champions League-project is niet de enige manier waarop SBS put uit het Sanoma-potentieel (en vice versa). Zo staat er een samenwerking op stapel tussen Net5 en LINDA.tv. Deze vormen van crossmedialiteit hoeven de klassieke vormen niet te vervangen, maar kunnen deze juist verstevigen. Paulsen: “Een mooi voorbeeld is Sanoma-tijdschrift vtwonen. De oplage daarvan is gestegen sinds het merk is uitgebouwd met een tv-programma, events, een online shop en webseries op een eigen YouTube-kanaal.”

Ondertussen blijven de goede oude tv-zenders hun kracht bewijzen. Paulsen: “De kijkcijfers zitten in de lift dankzij de live evenementen, sport- en nieuwsuitzendingen. Dat blijft iets waar on demand diensten juist niet in kunnen voorzien.”

Over Menno van den Bos

Menno van den Bos is freelance journalist en schrijft over media en maatschappij. Hij werkt voor Vrij Nederland, NRC, VICE en SVDJ.nl.

Reageer

Geef een reactie

*