HP/De Tijd lanceert app: 'We moeten naar een digitale toekomst'

Nieuws |

Tijdschrift HP/De Tijd lanceert op 1 juli een gratis app, die het mogelijk maakt om stukken van de website te lezen en digitale versies van het papieren magazine te kopen. ‘De app is een test, maar wel een noodzakelijke,’ zegt hoofdredacteur Tom Kellerhuis.
‘Tot nu toe hadden we die cross-over tussen de online content en het magazine nog niet,’ vertelt webcoördinator Jessy de Cooker. Ook oudere nummers kunnen digitaal gekocht worden. Op dit moment gaat het archief terug tot februari 2017. De redactie overweegt in de toekomst nog meer oude nummers via de app aan te bieden. De digitale nummers kosten in de app 3,95 euro per stuk, en zijn daarmee 2 euro goedkoper dan de losse gedrukte edities.

Nieuwe abonnementsvormen

HP_app_05Hoe de app zich in de toekomst verder ontwikkelt, is afhankelijk van het succes. ‘Tot nu toe blijkt het erg moeilijk om geld te verdienen via internet. Vooral hele nummers verkopen slecht,’ vertelt hoofdredacteur Tom Kellerhuis. De Cooker: ‘Om te testen of mensen geïnteresseerd zijn in de digitale versie van het magazine hebben we ze een tijdje geleden een gratis digitaal exemplaar aangeboden. De reacties daarop waren heel positief, maar het blijft natuurlijk de vraag of mensen er voor willen gaan betalen.’
Ondanks die onzekerheid geloven De Cooker en Kellerhuis dat de ontwikkeling van de app noodzakelijk was. “Het is duidelijk dat de printmarkt aan het krimpen is, al moet ik zeggen dat HP/De Tijd gelukkig redelijk stabiel is,’ vertelt Kellerhuis. ‘Toch geloof ik dat we uiteindelijk naar een digitale toekomst moeten. De app is een test, maar wel een noodzakelijke test.’ Op dit moment denkt de redactie na over de ontwikkeling van verschillende abonnementsvormen. ‘Bijvoorbeeld dat je, als je een abonnement op HP/De Tijd neemt, voor een klein extra bedrag ook de digitale content erbij krijgt.’

Blendle-knop verdwijnt

Ook de website van HP/De Tijd krijgt een facelift. De redactie hoopt de nieuwe versie van de website op 1 juli online te hebben, tegelijkertijd met de lancering van de app. Of dat gaat lukken, is nog niet helemaal zeker. De werkzaamheden zijn op dit moment nog in volle gang. ‘Aan het einde van de zomer moet-ie er staan, en dat gaat sowieso lukken,’ zegt Kellerhuis. Met de nieuwe look and feel moet de nieuwe website beter het fysieke magazine passen.
Een andere belangrijke aanpassing is het verdwijnen van de Blendle-knop. Die staat op dit moment bij alle betaalde content. ‘Mensen die het eerste deel van het stuk via onze website lezen, kopen de rest van het artikel over het algemeen niet via Blendle. HP/De Tijd doet het erg goed via Blendle, maar de Blendle-knop die op onze website staat, levert ons nauwelijks iets op,’ zegt Kellerhuis. ‘We hebben gekeken hoe we de betaalde content konden optimaliseren, door bijvoorbeeld de tekst langzaam te laten vervagen, maar dat had eigenlijk geen effect,’ voegt De Cooker toe. De knop wordt daarom vervangen door een promotie voor de app. ‘Het uiteindelijke doel is dat we duizenden gebruikers krijgen,’ zegt de Cooker. Kellerhuis: ‘Of gewoon 17 miljoen.’

Nieuwsbrief

Ontvang ons laatste nieuws
Hidden
Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.