Hyperlocal Academy gaat de regiojournalistiek versterken

Journalisten van lokale nieuwssites ervaring en kennis laten delen en daarmee de kwaliteit van lokale nieuwssites verbeteren, dat is doel van The Hyperlocal Academy. "Vaak lopen ze namelijk tegen soortgelijke problemen aan. The Hyperlocal Academy is er om mensen met elkaar in contact te brengen om die problemen samen op te kunnen lossen." In gesprek met mede-initiator Goof van de Winkel.

Door: Eva Bosgraaf

The Hyperlocal Academy start in maart en wordt financieel ondersteund door het Stimuleringsfonds voor de Pers via de Persinnovatieregeling. Het project kreeg een subsidie van €27.500 en heeft een voorlopige looptijd van een jaar.

Handvatten voor struikelblokken

Van de Winkel: "Bij veel hyperlocals zie je dat na een enthousiaste start al snel een stagnatie optreedt. Geld verdienen blijkt vaak lastiger dan gedacht, bijvoorbeeld omdat potentiële investeerders niet goed bereikt worden." Maar dat is niet het enige struikelblok waar de hyperlocals tegenaan lopen. "Bij andere initiatieven zie je dat iets noodzakelijks als een goede presentatie op social media niet optimaal gerealiseerd wordt. Voor al deze struikelblokken willen we via de Academy handvatten bieden aan de initiatiefnemers van de journalistieke projecten."
Het delen van ervaringen staat centraal in de Academy. "We zoeken naar best practices en willen die met de deelnemers bespreken. Belangrijk is dat wij als Hogeschool Utrecht niet uitsluitend les willen geven aan de deelnemers, het gaat er juist om dat ze zelf meedenken en hun ervaringen delen. Tijdens de bijeenkomsten is het de bedoeling dat deelnemende hyperlocal hun ervaringen uitwisselen en kennis delen. Vaak lopen ze namelijk tegen soortgelijke problemen aan. The Hyperlocal Academy is er om mensen met elkaar in contact te brengen om die problemen samen op te kunnen lossen."

Online kennisplatform

Naast de cursusbijeenkomsten – die als workshop zullen worden opgezet – zal een belangrijk deel van The Hyperlocal Academy bestaan uit een online kennisplatform. Van de Winkel: "Dat platform kun je zien als een soort nazorg voor het hyperlocal-netwerk. De ideeën die besproken worden in de bijeenkomsten moeten namelijk idealiter ook echt toegepast worden en via het online platform kunnen de deelnemers hun ideeën uitwisselen en contact onderhouden. Het platform moet de kennis die uit de workshops komt borgen. Dat is het innovatieve van de Academy." Of de kennis die op het platform verzameld zal worden ook toegankelijk wordt voor niet-deelnemers aan de Academy is nog niet besloten.

De deelnemende projecten betalen een kleine vergoeding voor de zes tot acht workshops die de Academy aanbiedt. "We hebben er bewust voor gekozen om deelname niet gratis aan te bieden, want dat zou een soort vrijblijvendheid in de hand kunnen werken die we graag willen vermijden. We verwachten van onze deelnemers een behoorlijke dosis toewijding aan het project en dus betalen de hyperlocals een klein bedrag per onderdeel."

Inhoud versus infrastructuur

"Naar aanleiding van een onderzoek vanuit het lectoraat van Piet Bakker (mede initiator [red.]) hebben we een aantal thema’s gedestilleerd die we in de Academy willen behandelen. Die thema’s hebben we voorgelegd aan een aantal potentiële cursisten en ze bleken gelukkig aan te sluiten bij hun verlangens en verwachtingen", aldus Van de Winkel. Die thema’s zullen uiteenlopen van "hoe ga je om met adverteerders" en "wat zijn verdienmodellen" tot "hoe gebruik je social media om je artikelen te delen". Van de Winkel: "Door die inventarisatie gaan we er nu vanuit dat we voor alle thema’s een volle groep deelnemers zullen vinden. De groepen zullen bestaan uit zo’n acht tot twaalf deelnemers."

De nadruk van The Hyperlocal Academy zal liggen op de technische kant van het journalistieke vak en niet op de inhoudelijke. Van de Winkel: "Natuurlijk is de kwaliteit van de content óók belangrijk, maar wij denken dat de snelste verbeterstappen te maken zijn op het technische vlak. Maar we hopen natuurlijk wel dat het een wisselwerking zal zijn: als het de hyperlocals lukt hun ‘infrastructuur’ te verbeteren, wordt het ook makkelijker inhoudelijk betere journalistiek te brengen."

Lees meer

The Hyperlocal Academy
Het tweede leven van de lokale nieuwssite

Reageer

Geef een reactie

*