i100: Gazastrook naast slimme schildpad

De Britse nieuwswebsite i100 heeft veel weg van Buzzfeed; er zijn lijstjes (17 dingen die je niet mist als niet meer met je vrienden woont), veel grote foto’s en video’s. Toch heeft de website de serieuze Britse kranten i en The Independent achter zich staan en hoopt daarmee een groot publiek te bereiken.

Door: Eef Berends

De Britse krant i, welke nauw samenwerkt met The Independent, werd in 2010 gelanceerd en is in Groot-Brittannië momenteel de snelst groeiende krant. De krant verkoopt meer losse exemplaren dan grote titels zoals The Independent zelf, The Guardian en The Financial Times. Tot nu toe had de krant echter geen website. Daar kwam enkele weken geleden verandering in toen i100 werd gelanceerd, een website die zich schaart onder de Buzzfeed-trend.

Geen replica van de krant

Toen Oliver Duff in 2013 werd aangesteld als hoofdredacteur van i stelde hij zichzelf de vraag hoe hij de krant digitaal kon krijgen, zonder een replica van het dagblad te maken – lezers moesten tenslotte ook de papieren krant blijven kopen. Met i100 is er een nieuwe website, die los staat van de krant zelf, maar wel gebruik maakt van de expertise en research van zowel i als The Independent.

Lijstjes en quizzen

Dat de populaire krant heel lang geen website heeft gehad, is achteraf een goede beslissing geweest, vindt Christian Broughton, chef digitaal van The Independent en i. "Dan was er waarschijnlijk een site gekomen die precies lijkt op alle andere websites van kranten. En omdat er zo lang niets was, werd het team gestimuleerd om iets te maken dat totaal anders was", vertelde hij tegen journalism.co.uk.

Toch zijn er verschillende sites die op i100 lijken. Steeds meer websites proberen mee te liften op de Buzzfeed-trend; veel lijstjes, quizzen, grappige video’s, infographics en kort nieuws. i100 is een van de eerste die dit concept uitwerkt met behulp van een serieuze krant als achtergrond. "Omdat i100 vanuit dezelfde plaats komt als de i krant en The Independent, kunt u erop vertrouwen dat we onze feiten zeer serieus nemen. (zelfs de grappige)", schreef de website aan het testpanel dat de site vooraf testte.

Behapbaar nieuws

Het beoogde doel is om serieuze stukken uit The Independent, samen met de dagelijkse korte verslagen van i, samen te voegen op een mobiele, sociale en vooral behapbare manier. Een voorbeeld hiervan is een recent stuk in The Independent over de onmogelijkheid om een veilige plek te vinden in de Gazastrook. i100 werd geïnspireerd door een plattegrond van het gebied uit een VN rapport en plaatste dat samen met een quote uit het originele stuk – van 1100 woorden –, waarbij het nieuws in een enkele zin werd samengevat.

Er wordt geprobeerd het zo makkelijk mogelijk te maken voor de lezer. Zo kun je na het lezen van een artikel doorscrollen tot het volgende artikel verschijnt. Volgens de makers heeft niemand zin om steeds maar terug te moeten klikken naar een homepage. Die is er dan ook niet. Links is een balk te zien waarop de 100 beste artikelen staan en rechts kunnen de artikelen gelezen worden, en vooral ook bekeken, want ze bevatten vaak veel foto’s en filmpjes.

Rode knop

Een van de meest opvallende dingen op de website is de rode ‘upvote’ knop, die gelijk aan het Reddit upvote/downvote systeem doet denken. De volgorde van de artikelen op de website wordt niet bepaald door de redacteuren, maar door de lezers. Klik je op de knop, dan wordt het artikel populairder en gaat het omhoog in de i100 top honderd (The List). Met deze werkwijze bestaat het risico dat de wat serieuze artikelen onderaan komen te staan en makkelijk nieuws de boventoon gaat voeren, maar de website heeft vertrouwen in haar lezers. Tot nu toe lijkt dat terecht. Verhalen over het conflict in Gaza, of de problemen met Rusland staan bovenaan de pagina. Weliswaar tussen verhalen over schildpadden die om kunnen gaan met touchscreens, maar dat is juist de afwisseling die de website wil bereiken.

Gesponsorde artikelen

Om te kunnen stemmen op je favoriete artikelen, moet je als bezoeker eerst inloggen. De persoonlijke accounts die bezoekers hebben, geven de site de mogelijkheid om bezoekersgerichte advertenties te plaatsen. Dat gebeurt geheel in de stijl van de site. Zo verschijnen tussen de redactionele content gesponsorde artikelen die op dezelfde manier geschreven zijn. Bijvoorbeeld de Britse bank First Direct met een sponsored story getiteld ’14 feiten over geld die u nooit wist, maar wel moet weten’.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*