‘Iedereen praat met iedereen’

Het Parool in de verkoop? Zo ook NRC Handelsblad? En gaat FrieslandCampina écht kranten kopen? Of komen de Duitsers? Zie hier een bloemlezing uit het geruchtencircuit van het professionele journaille. Alle veranderingen grijpen in elkaar. "Er is een grote consolidatie op komst."

"NRC Handelsblad gaat naar de ochtend. Dat zou desastreus zijn voor Het Parool. De Amsterdamse krant doet de bezorging samen met de landelijke middagkrant. In zijn eentje kan Het Parool een bezorgdienst niet overeind houden. Dat is veel te duur."
Kranten zitten vast aan hun concurrenten. Valt een radertje weg, zo laat mediadeskundige Piet Bakker zien, dan heeft dat zijn weerslag op andere kranten. Zonder NRC kan Het Parool niet voortbestaan als middagkrant. Bijna dertig procent van de abonnees woont buiten Amsterdam/Amstelveen/Diemen.
Bakker: "Daar kun je dan geen papieren krant meer in de brievenbus stoppen. In dat geval wordt Het Parool te duur voor de Persgroep. Verkoop is daarmee een serieuze optie."
Hoofdredacteur Barbara van de Beukering (Het Parool) wuift het geschetste scenario weg. "Een gerucht, dat op niks is gebaseerd."
De NRC blijft een middagkrant, beweert plaatsvervangend hoofdredacteur Joost Oranje: "De mogelijkheid van een ochtendkrant hebben we laten onderzoeken. Driekwart van de huidige abonnees wil dat niet. En driekwart van alle potentiële nieuwe abonnees wil een ochtendkrant. En-en is te duur."
Bakker: "Het drukcontract van de NRC bij de Persgroep loopt tot en met voorjaar 2015. Daarna kan de directie gaan shoppen waar ze wil. Ik denk dat de krant daarna de switch naar de ochtend zal maken."

Corelio

En wie dan de eigenaar zal zijn? Ofwel, wie schuift Egeria en mede-eigenaar Derk Sauer zakken vol geld toe? Dat is het volgende verhaal dat de ronde doet. De naam van Corelio duikt op, de Vlaamse uitgever van onder andere De Standaard, waar directeur-hoofdredacteur Peter Vandermeersch voorheen de baas was.
Journalist Ben van der Velden (ex-NRC Handelsblad) schreef twee jaar geleden over de band tussen Vandermeersch en Corelio in het Financieel Dagblad. In 2009, toen NRC Handelsblad te koop stond, deed Vandermeersch in opdracht van Corelio onderzoek bij de krant in Rotterdam. De Belgische uitgever viste toen achter het net.
Bakker: "Investeringsmaatschappij Egeria heeft NRC Handelsblad niet voor de eeuwigheid gekocht, dat weet iedereen. Met de overgang naar het tabloidformaat en de aanstaande verhuizing naar Amsterdam is de krant klaar gemaakt voor de verkoop."
Oranje is niks van een geplande overname bekend. "Investeerders als Egeria denken in termijnen van vijf à zeven jaar. We zijn pas twee jaar onderweg." Bakker: "Ik heb het van meerdere kanten gehoord."

GPD

Een grote impact heeft het wegvallen van de Gemeenschappelijke Pers Dienst. Grote klant Wegener gaat zelf persbureau spelen, samen met de zuidelijke teamgenoten Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. Dat is niet alleen een bittere pil voor de journalisten van de GPD, maar ook voor de andere afnemers, zoals de kranten van NDC en HDC. Die moeten op zoek naar een alternatief.
Het Parool en het Algemeen Dagblad willen de regionale kranten van HDC en NCD/VBK (Leeuwarder Courant en Dagblad van het Noorden) vanaf volgend jaar van aanvullende kopij voorzien. Hoofdredacteur Hans Snijder van de Friese krant zegt alleen "dat met meer partijen wordt gesproken."
Directeur Tim Klein van de HDC, tevens voorzitter van de GPD, acht samenwerking met de Persgroep niet waarschijnlijk. De regionale dagbladen (Haarlems Dagblad, Noordhollands Dagblad, IJmuider Courant, Leidsch Dagblad, De Gooi- en Eemlander, Almere Vandaag) vormen immers onderdeel van De Telegraaf. Van de andere kant betekent de familieband niet automatisch dat de Amsterdamse krant als kopijbezorger gaat functioneren. "Een afgeslankte vorm van de GPD is ook een optie, eventueel samen met Novum. Binnenkort nemen we een besluit", zegt Klein.

ANP

Bakker denkt dat de nieuwe featureafdeling van het ANP kan profiteren van het wegvallen van de GPD. Hoofdredacteur Marcel van Lingen ziet dat uiteraard graag gebeuren. Hij wijst op de "succesvolle samenwerking" met NU.nl. "Uit metingen blijkt dat lezers van NU.nl bovengemiddeld vaak op ANP-features klikken. Op bestelling van de klant kunnen we snel kwaliteitsverhalen leveren. Of we vullen het aanbod in voor de klant, dat kan ook. En dat tegen scherpe prijzen, omdat we gebruik maken van freelancers."
Directeur Klein tempert de verwachtingen: "Dat het ANP een featureafdeling is gestart, begrijp ik heel goed. Maar dat betekent niet automatisch dat HDC en TMG daarin zullen meegaan."

In de etalage

Nog een rader dat wegvalt, in het noorden. De complete uitgeversgroep van NDC (kranten, publieksboeken, educatieve boeken) staat in de etalage. De ING-bank wil namelijk geld zien. Wie gaat de twee noordelijke kranten overnemen? De Persgroep haakt af, liet directeur Frits Campagne eerder weten. Wegener (Mecom) lijkt een logische kandidaat, maar zit midden in een dure reorganisatie en heeft zich niet populair gemaakt bij de noorderlingen door de GPD tot zinken te brengen, schetsen bronnen. Bovendien kan Mecom moeilijk geld ophalen bij de aandeelhouders nu de koers van het aandeel nog maar een kwart is van een half jaar geleden.
De naam van FrieslandCampina zingt rond, maar niet bij ingewijden. Een woordvoerder van het zuivelbedrijf spreekt van een gerucht. "Wij doen in zuivelproducten."
Het gaat tussen Wegener en De Telegraaf, vermoedt Bakker. Met laatstgenoemde krant bestaat een lijntje. Bezorgers van de NDC-kranten duwen in Groningen ook De Telegraaf door de brievenbus. "Wegener heeft het geld niet, of zou moeten financieren. De Telegraaf ligt meer voor de hand. Een slechte eigenaar zou dat trouwens niet zijn."

Mecom

Ook in een ander verband wordt de naam Mecom genoemd. De Britse investeringsmaatschappij is zelf gevoelig geraakt voor een mogelijke overname. De schulden zijn drastisch verlaagd, hetgeen er volgens Bakker op duidt "dat ze klaar zijn voor de verkoop." Daarbij komt dat de waarde van het concern is gekelderd. De belegger heeft er weinig fiducie meer in, ondanks digital first, de koerswijziging die begin dit jaar werd gepresenteerd.
Voor Wegener en MGL telde Mecom destijds circa één miljard euro neer. Op basis van de huidige beursgang zou Mecom compleet te koop zijn voor pakweg 250 miljoen euro, schat een ingewijde. En dat is inclusief de krantendivisie in Polen en het Deense concern Berlingske.
"Ofwel een kwart van de prijs die destijds voor Nederland alleen is betaald. De nieuwe koper krijgt er Polen en Denemarken gratis bij. Het terugdringen van de schulden was trouwens een eis van de banken. Dat hoeft dus niets te maken te hebben met het klaar maken voor de verkoop. Maar het klopt wel dat je daardoor aantrekkelijker wordt als overnamekandidaat. Je zet jezelf in de etalage."
Axel Springer zou een serieuze gegadigde zijn. De Duitse uitgever is steenrijk en kan in eigen land niet verder uitbreiden. Dan maar de grens over. In Polen, waar ook Mecom actief is, bezit Springer enkele kranten.
Bakker, speculerend: "Het is raadselachtig. Mecom is te groot voor een Nederlands krantenbedrijf. Bovendien kom je als koper de NMA op je weg tegen. Destijds waren enkele Duitse uitgevers in de race bij de overname van de Limburgse kranten. Dat zou nu dus weer kunnen, ook al heb ik de naam Springer niet gehoord. Of een consortium koopt Mecom en splitst het bedrijf op. Dat zou wel een beetje vreemd zijn. De kranten zijn juist samengevoegd om een bepaalde synergie te bereiken. En vergeet niet: ontvlechten kost veel geld."
De bron binnen Mecom werpt tegen: "De synergiegedachte is ten onder gegaan met David Montgomery (de vorige topman, red.) en de verkoop van activiteiten in drie landen."

MGL

In het uiterste zuiden kijkt MGL argwanend toe wat er bij Wegener gebeurt. Haast maken met de beoogde fusie hebben de Limburgers niet. Directeur Ad Verrest verklaarde bij zijn aantreden te zullen strijden voor de belangen van Dagblad De Limburger en het Limburgs Dagblad. Beide kranten afficheren zich graag als ‘de beste jongetjes van de klas’. Zij scoren de hoogste rendementen, mede als gevolg van eerdere reorganisaties.
De ingewijde: "Wegener zit midden in een broodnodige reorganisatie. In Limburg zijn de problemen veel kleiner. Het probleem vormen de weekbladen, maar die hebben ze in Limburg nauwelijks. Wij hebben gesaneerd, Wegener moet dat nog doen. Het integratieplan schijnt klaar te liggen, maar nu de cijfers van Wegener verslechteren lopen ze in Limburg niet meer warm voor een fusie."
Zowel Bakker als Tom Gibcus (secretaris dagblad NVJ) geven MGL weinig kans op een zelfstandige toekomst. "De integratie is zo goed als rond, zeker nu met de start van de gezamenlijke nieuwsdienst. Alleen de oude namen nog. Misschien dat Wegener nog niet de titel Koninklijk wil kwijtraken."
Gibcus: "Limburg heeft niet veel te willen. Wegener is van de beurs gehaald. Dat vergemakkelijkt het ineenschuiven."

Te koop

Mede ingegeven door bezuinigingen werken kranten steeds meer samen. De Persgroep, Wegener, TMG en NDC zijn een gezamenlijk bezorgbedrijf gestart. En sinds kort verzorgt Wegener de nationale advertentieverkoop voor HDC, Media Groep Limburg, de Barneveldse krant en het Friesch Dagblad.
Nog grotere veranderingen staat eraan te komen.
Een kenner schetst een beeld van wat er achter de schermen gebeurt. "Iedereen praat met iedereen. Alles is te koop, ook NRC Handelsblad en Het Parool. Maar niet per se eerder dan de rest. Er is een grote consolidatie op komst. Dan moet je ook denken aan bedrijven buiten de traditionele journalistiek. De betrokkenen zullen echter zwijgen."

= = =

Dit artikel kwam tot stand in samenwerking met Villamedia.nl

Reageer

Geef een reactie

*