If you can’t fail, you can’t learn’

Afgelopen maandag 2 maart presenteerde de start-up Live on Demand de goeroe van de lean start-up methode, Eric Ries. Hoewel niet de bedenker (dat is Steve Blank), is hij wel de naamgever en bekendste exponent van deze methode. In Amsterdam werd hij door ruim 800 bezoekers ontvangen als een popster.

Door: Rick van Dijk

De lean start-up methode is al een tijdje in opmars (wij passen het onder meer toe bij The Challenge), maar is nog niet wijdverbreid. Net als bij de ontdekking van een nieuwe band geeft dat een dubbel gevoel: aan de ene kant wil je de band voor jezelf houden om daarmee het gevoel van exclusiviteit te behouden, aan de ander kant wil je van de daken schreeuwen wat voor moois je hebt ontdekt. Dat laatste gevoel overheerst. Daarom zetten we de belangrijkste punten en lessen van de lean start-up methode op een rijtje.

1. Gooi de ramen open

Neelie Kroes opende de bijeenkomst en gaf meteen de kern weer van de methode: ‘It’s all about joining and sharing’. Wees niet bang om je idee te delen en van elkaars ervaringen te leren. En: fouten maken is niet erg, daar leer je van. Door anderen erover te vertellen, leren zij er ook van. ‘If you can’t fail, you can’t learn’, is een van Ries’ vele onliners.

2. Gooi het businessplan het raam uit

In plaats van weken, maanden of zelfs jaren aan een businessplan te schaven, daarna uit te voeren en uiteindelijk te ontdekken dat het niet heeft opgeleverd wat je verwacht had, gaat de lean start-up methode uit van het zo snel mogelijk testen van je idee en aannames. Dat kan bijvoorbeeld aan de hand van het Business Model Canvas. Daarin splits je je idee op in een aantal basiselementen (wie zijn mijn klanten, hoe bereik ik ze, wat willen ze, etc.) en hang je daar zo realistisch mogelijke veronderstellingen aan.

3. Praat met je klanten

Vraag je potentiële klanten, gebruikers en samenwerkingspartners zo snel mogelijk om feedback op je aannames. Gebruik die feedback om je aannames bij te stellen en test ze opnieuw. Oftewel: praat met je klanten! Doorloop de cyclus een paar keer en stel je oorspronkelijk idee indien nodig bij met kleine (iterations) of grote aanpassingen (pivots).

How do i know how close I am to product market fit? @ericries shares valuable insights with 800 people@ #LiveonDemand pic.twitter.com/F3CeIG0ILU

— Sbootcamp Amsterdam (@sbcAmsterdam) March 2, 2015

4. Wees wendbaar (‘agile’)

Ontwikkel je product of dienst niet in één keer met alle toeters en bellen, maar voeg geleidelijk aan functionaliteiten toe. Test de functionaliteiten net als je aannames tot je een zogenaamd ‘minimum viable product’ hebt: een product dat levensvatbaar is, maar nog niet volledig doorontwikkeld. Dit kan in de markt getest worden en verder doorontwikkeld.

5. Ook geschikt voor bestaande bedrijven

De lean start-up methode is geschikt voor elk project dat ontwikkeld moet worden in onzekere tijden. Ondernemerschap is het reduceren van risico en dat is precies wat de lean start-up methode doet. De aanwezigheid van bedrijven als TMG, Sanoma, TomTom, ING en Phillips bij de presentatie van Ries laat zien dat dat ook begint door te dringen bij grote bedrijven.

6. Nieuwe mindset

Ga je de lean start-up methoden toepassen als bedrijf, dan is vaak wel een nieuwe mindset nodig. Zodra het kortetermijndenken overheerst, en er snel rendement moet worden gemaakt, heeft de methode geen kans van slagen. Hoe je deze mindset voor elkaar krijgt en de lean start-up methode als managementstijl ingevoerd krijgt, beschrijft Eric Ries in zijn nieuwe boek.

De nieuwe ronde van de persinnovatieregeling van het Stimuleringsfonds is vormgegeven met de lean start-up methode in het achterhoofd. Ideeën kunnen ingediend worden van 5 maart t/m 5 april 2015.

Meer lezen:

Why the Lean Start-Up Changes Everything

How a Great Business Plan Will Maximize Your Risk of Failure

Reageer

Geef een reactie

*