Innovatie op dorpsniveau

Lokale media sufferdjes? Op de burelen van Alphens.nl gaat "elke geïnvesteerde euro" naar innovatie. De makers zetten vol in op digitale technologie, om zo de eigen positie als grootste nieuwsbrenger van Alphen aan den Rijn te bestendigen.

Door: Menno van den Bos

Binnenkort worden in Alphen aan den Rijn veertig Apple iBeacons verspreid, een soort draadloze zendertjes. "Ze komen onder meer te hangen op historische locaties zoals kerken", zegt Jurre van Eyndhoven. Hij is commercieel manager van Alphens.nl en mede-initiatiefnemer van het project. "Inwoners of toeristen kunnen een app downloaden die in verbinding staat met de iBeacons. Als zij langs een locatie komen, ontvangen ze een berichtje met historische wetenswaardigheden uit de database van Alphens.nl." De iBeacons zullen daarnaast ook bij winkels hangen (die aanbiedingen kunnen pushen) en bijvoorbeeld restaurants ("nu het tweede kopje koffie gratis").

Het is één van de innovatieve activiteiten waarmee Alphens.nl zich onderscheidt. Een ander is het ‘cityscherm’ in het centrum van de Zuid-Hollandse stad (ongeveer 70.000 inwoners). "Dit scherm toont automatisch de meest trending artikelen van Alphens.nl, afgewisseld met advertenties", zegt Van Eyndhoven.

Pionier

Modern is ook het advertentiemodel. Bedrijven kunnen worden gekoppeld aan specifieke nieuwsonderwerpen. Onder berichten over woninginbraak verschijnt steevast een banner van een bedrijf dat alarmsystemen verkoopt.

De inkomsten komen echter steeds meer uit de verkoop van tickets en arrangementen (bijvoorbeeld: etentje + bioscoop + drankje). Van vrijwel ieder lokaal evenement worden op Alphens.nl de kaartjes verkocht, waar de site een commissie voor ontvangt. Van Eyndhoven: "Wij zien het faciliteren van dit soort ‘harde transacties’ als de toekomst van ons verdienmodel."

Hij durft te stellen dat Alphens.nl lokaal echt een pionier is."Wij worden op digitaal gebied niet meer ingehaald door de papieren weekbladen, die zich pas sinds kort op internet wagen." De site is met 122.000 unieke bezoekers per maand en 18 miljoen pageviews per jaar dan ook een flinke speler.

Makelaars en wijkagenten

Veel van wat Alphens.nl doet is een samenwerking. Zo wordt het iBeacon-project gedaan met de gemeente. Van Eyndhoven: "We slaan de handen ineen met allerlei partijen, zodat de hele informatiestroom over Alphen aan den Rijn via ons loopt. We aggregeren bedrijfsgegevens, bijvoorbeeld van restaurants. Zo worden we een centraal nieuws- en informatiepunt waarmee we een sterke positie hebben te midden van versnipperde websites."

De database en technische functionaliteit die Alphens.nl inmiddels heeft is een vliegwiel voor allerlei uitbreidingen, ook extern. Zo kunnen lokale restaurants een eigen website ‘bestellen’ die deels draait via Alphens.nl. Het uiterlijk is custom-made, maar zaken als een vacaturepagina en een reserveertool worden centraal geautomatiseerd. "

Alphens.nl profileert zich als maatschappelijk platform, dat graag het middelpunt wil zijn van de reuring in het dorp. "We laten ons zien als sponsor van evenementen. Ook brengen we jaarlijks een eigen glossy uit, met een jaaroverzicht van eerder online gepubliceerde artikelen plus een vooruitblik met ondernemers."

Brugincident

Die eigen betrokkenheid betaalt zich uit in korte lijntjes met allerlei Alphenaren, van makelaars tot wijkagenten. Dat komt van pas bij nieuwsgaring, ook bij grote incidenten zoals onlangs bij het ongeluk met de Julianabrug.

"Ik kreeg toen meteen dertien, veertien telefoontjes van betrokkenen", zegt Van Eyndhoven. "En de gemeente en de hulpdiensten hielden ons vanaf het eerste moment doorlopend op de hoogte van de ontwikkelingen. Zij weten ook dat men voor de eerste informatie naar ons gaat."

Verder is het Alphense nieuws vooral klein en tastbaar: een nieuwe slager, een verkeersongeluk. En alleen binnen de dorpsgrenzen. "Wat in een ander dorp gebeurt interesseert mensen nauwelijks", echoot Van Eyndhoven de analyse van de collega’s van Alles over Katwijk.

Technische partner

Alphens.nl steunt voor de technische realisatie sterk op partner annex moederbedrijf SERA Business Design. Geen overbodige luxe, voor een hyperlocal. "Je hebt innovatief vermogen nodig, om te kunnen inspelen op veranderingen in de maatschappij. Daarbij moet je nooit bang zijn dat het mislukt, het mislukt heel vaak, en soms krijg je pas een jaar later gelijk. Je moet elke dag bezig zijn met verbeteren en veranderen", zegt Van Eyndhoven.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*