Innovatieve onderzoeksjournalistiek tijdens #GIJC15

21789-300-194

Onderzoeksjournalisten uit alle windstreken verzamelden zich deze week in Noorwegen voor de Global Investigative Journalism Conference. Datajournalist Winny de Jong was erbij en zet de meest innovatieve producties op een rij.

Gamification

Tijdens de tweede ronde van de presidentiele verkiezingen in Brazilië publiceerde Agencia Publica haar factchecks als spelkaarten. “Wij controleerden de uitspraken van de presidentskandidaten en presenteerden die factchecks als kaarten uit het populaire Truco!-kaartspel.” Om het kaartspel Truco! te winnen, moet je goed kunnen bluffen en de bluf van anderen kunnen doorzien. Van links naar rechts zie je op de afbeelding de kaarten van een kandidaat die zichzelf tegenspreekt; twijfelachtige informatie; onhoudbare informatie en loze beloften – Truco!; onjuiste informatie; en juiste informatie – Zap!. Door de factchecks te verbinden aan een spel dat iedereen in Brazilië kent, bereikte Publica een groter publiek dan anders. Bovendien waren uitspraken en illustraties gemakkelijk op andere manieren te delen, zoals met een ebook en via social media.

Truco!

Multimedia dossier

Journalisten Huub Jaspers, Hanna Möllers en Sanne Terlingen werkten samen aan een onderzoek naar de mysterieuze dood van de Eritrese vluchteling Kahsay Mekonen. Want waarom zou hij afreizen naar Nederland, met succes asiel aanvragen en dan maanden later zelfmoord plegen in Duitsland? “Op zoek naar antwoorden publiceerde het drietal onder meer een radiodocumentaire voor Argos, een tv-uitzending voor TV Bremen en verschillende artikelen voor OneWorld.” Terlingen combineerde al deze media op de website over het onderzoek. Een ware multimediale productie die gebruik maakt van de nieuwste mogelijkheden van het internet. Dit met behulp van tools als SoundCite JS, Thinglink en Storymap JS.

Next to Die

Robotjournalistiek

The Marshall Project doet verslag van het Amerikaanse rechtssysteem. Next to Dievertelt het verhaal van de doodstraf. Het project kijkt niet alleen terug, het toont ook wie er waarom ter dood veroordeeld zijn en wanneer die straf wordt uitgevoerd. En dit allemaal zonder schokkend grafisch materiaal, dankzij stijlvolle interactieve illustraties. De schaduwen – veroordeelden worden gevisualiseerd als silhouetten met schaduwen – tonen of en hoe lang geleden iemand is geëxecuteerd. De subtiliteit van deze datavisualisatie is uitzonderlijk. Verder is een deel van de website geautomatiseerd legt journalist Tom Meagher uit: “Onze partners, zoals The Houston Chronicle of de Tampa Bay Times, volgen Deathrow voor hun eigen verslaggeving. Onze samenwerking bestaat eruit dat zij de informatie die ze verzamelen invoeren in ons systeem. De homepage laat automatisch de eerstvolgende executie zien.” Robotjournalistiek is misschien een groot woord, maar deze automatisering zorgt er wel voor dat het up-to-date houden van de site relatief weinig arbeid kost.

Meer onderzoeksjournalistiek

Op zoek naar meer inspirerende onderzoeksjournalistiek? Kijk dan eens naar de winnaars van de Global Shining Light Award. Deze prijs beloont onderzoeksjournalistiek in opkomende en ontwikkelingslanden. Dit jaar werd de prijs gedeeld door de producties Imperium van As, over de toenemende tabaksmokkel in Zuid-Amerika en Onheilige allianties, over corruptie door de familie van de premier van Montenegro.

 

Deel dit artikel:

Reageer