Inzetten op identiteit

Continu zoeken naar originele manieren om bedrijven te interesseren. Dat is het devies bij Alles over Katwijk, een hyperlocal die vooral dankzij Facebook flink groeiende is.

Door: Menno van den Bos

Als ergens de bodem voor lokaal nieuws vruchtbaar is, is het in Katwijk (Zuid-Holland, circa 63 duizend inwoners). “Katwijkers identificeren zich sterk met hun woonplaats”, zegt Cor Schaap, exploitant van Alles over Katwijk.nl. “Men is erg gesteld op de eigen cultuur: de visserij, de ligging aan zee, het geloof. Het is voorwaarde één dat je als nieuwssite bij deze identiteit aansluit.”

Dat betekent onder meer dat de redactie op zondag geen nieuws brengt ? met uitzondering van de geloofsrubriek Zondagpraet. Bovendien gaat de website echt alléén over ‘Kattuk’. “Onze lezers zijn over het algemeen niet geïnteresseerd in wat één dorp verderop gebeurt. Veel media brengen nieuws uit de hele regio, maar dat werkt hier niet”, zegt Schaap.

Eigen nieuws

De content op Alles over Katwijk moet zo ‘dichtbij’ en tastbaar mogelijk zijn. “Een bericht over een gesloten buurtwinkel is populairder dan iets over hotels”, zegt redacteur Elske van der Valk, één van de drie freelancers die voor de site werkt.

Het nieuws is grotendeels zelf vergaard. Van der Valk: “Ik maak bijna dagelijks een rondje door het dorp. Daar hoor en zie ik genoeg om over te schrijven.” Het eigen nieuws wordt aangevuld met doorgeplaatste persberichten. Alles over Katwijk is een portal: er is ook allerlei andere informatie te vinden zoals activiteiten en vacatures.

Netwerk

De financiële fundering van Alles over Katwijk bestaat uit advertenties en advertorials. Dat klinkt niet heel ongebruikelijk, maar er zit meer achter. “We proberen altijd een link te zoeken tussen adverteerder en onderwerp”, zegt exploitant Schaap. “We hebben verschillende speciale rubrieken, bijvoorbeeld Huis & Geld. De content wordt gevuld door Katwijkse bedrijven in deze sector. Wij doen de eindredactie en kijken of het interessant genoeg is voor een breder publiek. Deel uit kunnen maken van de site is voor bedrijven aantrekkelijker dan alleen de bezoekcijfers.”

Schaap biedt bedrijven ook op maat gemaakte ‘businesspakketten’ aan. “Die bestaan uit een mix van een aantal advertenties en advertorials, specifiek afgestemd op het bedrijf en de verkoopstrategie.”

Inkomsten genereren slokt het grootste deel van de tijd op. “De advertentiemarkt is verzadigd en het is hard werken om omzet te blijven genereren. Dat lukt ons omdat we een groot netwerk hebben waar ruim twintig jaar aan is gebouwd. Dat netwerk is, naast een originele benadering van adverteerders, essentieel voor het succes.”

Facebook

Net als de hyperlocal Vlaardingen24 (die we vorige week spraken) wordt Alles over Katwijk steeds vaker mobiel bekeken. Er komen daarom twee nieuwe apps. Ook Facebook is belangrijk. “We gaan richting de vijfduizend likes, een verdubbeling in drie maanden. Op Facebook worden nu 200 duizend personen per week bereikt, veel meer dan de bezoekersaantallen op de website. Facebook is voor ons aantrekkelijk vanwege de interactiemogelijkheden. In posts vragen we vaak: “wat vindt u?” Dan krijg je een levendige pagina met veel bereik.”

Alles over Katwijk draait al met al op drie pijlers, stelt Schaap. De eerste twee zijn de redactie en de acquisitie. Nummer drie is technische doorontwikkeling. “Veel hyperlocals gaan daar na een tijdje nat op. Ze beginnen goed, maar er is geen kennis in huis of geen geld om de content steeds te optimaliseren en snel nieuwe ideeën te verwerken. Dan wordt het moeilijk om adverteerders te behouden en nieuwe aan te trekken.”

Partner

Schaap is sinds de oprichting in 1997 een van de drijvende krachten achter Alles over Katwijk. Binnenkort wil hij zich om persoonlijke omstandigheden wat meer terugtrekken. Hij staat open voor een nieuwe partner die met hem op de achtergrond het platform wil runnen. “Enthousiastelingen die deze site verder wil laten groeien mogen zich bij mij aandienen.”

Klik hier voor de website van Alles over Katwijk.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*