Jalta: alternatief voor ‘zouteloze 3x-de-volkskrant pap’

Deze week is de crowdfundcampagne voor het online tijdschrift Jalta gestart. Het opinieplatform moet verdieping en kwaliteit brengen in het rechtse geluid en wil de waarden van de liberale democratie krachtig verdedigen. ‘We willen het publieke debat beïnvloeden en verschuiven.’

"Het idee voor Jalta komt voort uit gesprekken, over wat er aan de hand is in de wereld, en hoe wij daar in staan", vertelt Joshua Livestro, hoofdredacteur van Jalta. "Kijk, in de jaren ’90 dachten we dat de liberale democratie had gewonnen, maar nu blijkt dat niet waar. De grenzen van West-Europa lijken ook de grenzen van dat ideaal. Daarbuiten wordt de liberale democratie veracht, bijvoorbeeld door Poetin of IS. Dat vraagt om een krachtig weerwoord." Op Jalta wil Livestro de waarden en idealen van de liberale democratie verdedigen, middels scherpe commentaren en originele verslaggeving.

Niet dat het alleen maar over de internationale verhoudingen gaat, want dat is meer de achtergrond en het ‘weten waar je voor staat’, volgens Livestro. Jalta laat een algemeen rechts geluid horen en brengt de diepgang die nu vaak mist, vindt de hoofdredacteur. "Powned maakt leuke televisie, maar kwaliteit en verdieping zou ik het niet noemen. WNL vind ik hele vriendelijke televisie. Wij willen meer confronteren, wel altijd met respect, maar je hoeft het nu eenmaal niet altijd met elkaar eens te zijn."

Naast Powned en WNL schotelt Hilversum ons dagelijks ‘zouteloze driekeer-de-Volkskrant pap’ voor, vindt Livestro. "Het smaakt allemaal hetzelfde." Toch schreef hij zelf met Annabel Nanninga – adjunct van Jalta – onlangs een opiniestuk in de Volkskrant, over het feit dat het nieuwe conflict tussen het oosten en het westen gaat om waarden, niet om geld. "Het is altijd leuk om de tegenstander op eigen terrein op te zoeken", grapt Livestro.

Grote namen

Met Jalta wil hij het publieke debat beïnvloeden, en, ook al is het maar een beetje, verschuiven. Dat doet hij samen met een redactie waar ook een aantal grote namen in zitten, zoals Frits Bolkestein, Thierry Baudet, Leon de Winter, Hafid Bouazza en Pieter Omtzigt. "Zij hebben allemaal compromissen gedaan op hun betaalstandaarden, omdat ze het belangrijk vinden dat Jalta er komt. Dat vind ik wel heel mooi."

Of Jalta er komt is afhankelijk van het aantal mensen dat een lidmaatschap neemt op de opiniesite, a 7 euro per maand. "Met 5.000 leden kunnen we van start", stelt Livestro. Hij is ervan overtuigd dat mensen weer voor goede content willen betalen. En de grote namen zijn er voor de journalistieke meerwaarde, maar ook om potentiële abonnees te trekken. "Het kan natuurlijk dat iemand fan is van één van onze mensen, en dat ze juist daardoor de sprong over de betaalmuur wagen."

Van start bij 5000 abonnees

Als de 5000 abonnees gehaald worden kan Jalta van start, en krijgt de abonnee dagelijks nieuwe verdiepende items, commentaren en reportages, binnen de pijlers politiek, maatschappij, economie, cultuur en buitenland. In het buitenland wil Jalta ook reportages gaan maken, juist in de gebieden waar de ‘driekeer-de-Volkskrant journalisten’ niet komen. "Dat is mogelijk met 5000 abonnees, al slapen de journalisten dan natuurlijk niet in sterrenhotels." Als de abonnee-aantallen nog verder groeien is de ambitie uiteindelijk om een eigen tv-kanaal te starten. Online welteverstaan, want binnen ‘het bestel’ zit je volgens Livestro aan teveel regels gebonden.

Het doel is om met Jalta in november van start te gaan. Maar als er al eerder 5000 abonnees zijn dan eerder, of anders misschien juist later. Livestro: "Kijk: of het lukt, of het lukt niet. We gaan niet maandenlang bezig zijn met abonnees sprokkelen. Als we de 5000 halen, dan is dat het fundament, en bewijst het dat er een markt is voor dit concept. Ik denk van wel, maar het blijft gokken. De bal ligt nu bij de abonnees."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*