Jong010 breidt uit naar Rijnmond en Zeeland

15752344238.jpg

De Rotterdamse kinderkrant Jong010 gaat uitbreiden. Als alles volgens plan verloopt, zal de krant volgend jaar ook verschijnen in plaatsen rond Rotterdam en in Zeeland. Oprichter en hoofdredacteur Angelique van Tilburg gaat leiding geven aan de overkoepelende organisatie waar alle lokale kinderkranten onder gaan vallen.

Door: Dorien Vrieling

Franchisemodel en bedrijfsstrategie

Op dit moment is Jong010 halverwege de ontwikkeling van een franchisemodel en bedrijfsstrategie, waarvoor het Stimuleringsfonds een subsidie heeft verstrekt. Het model en de strategie zijn voor een groot deel al ontwikkeld, vertelt Angelique van Tilburg. "In de komende maanden gaan we kijken of het allemaal compleet genoeg is." De afgelopen maanden heeft ze gewerkt aan handleidingen voor alle functies binnen de organisatie. "We testen de handleidingen terwijl we bezig zijn met de uitbreiding van de krant. Ik geef de nieuwe hoofdredacteuren opdrachten, en zie zo precies of ze er met de handleidingen uitkomen."

Zelf doet Van Tilburg vanaf januari als hoofdredacteur een stap terug. Ze gaat de nieuwe overkoepelende organisatie Denk Jong leiden, en zal daarnaast waarschijnlijk voorzitter blijven van de stichtingen waaronder de kinderkranten vallen. Suzanne Huig wordt de nieuwe hoofdredacteur van Jong010 en neemt ook de uitbreiding naar de andere plaatsen in de regio Rijnmond, zoals Schiedam en Capelle aan den IJssel, voor haar rekening. Daarnaast start Sharon van Oost met Jong011, de kinderkrant in Zeeland.

‘Het blijft mijn kindje’

De oprichter en huidige hoofdredacteur zal wel betrokken blijven bij de kranten. "Natuurlijk, het blijft mijn kindje. De uitvoerende verantwoordelijkheid ligt straks bij de nieuwe hoofdredacteuren, als voorzitter heb ik een adviserende en ondersteunende rol en daarnaast ga ik de verdere uitbreiding opzetten en steeds meer mensen begeleiden. Maar ik kan wel zorgen dat de doelstellingen gewaarborgd blijven, bijvoorbeeld dat de kinderen centraal blijven staan. Mocht het ooit zover komen dat een nieuwe hoofdredacteur dat uit het oog verliest, dan kan ik diegene terugfluiten."

In de bedrijfsstrategie worden diverse mogelijkheden genoemd om inkomsten te genereren, zoals een boekenclub, sponsoracties en evenementen. "Voorlopig zetten we eerst in op drie dingen: een online televisieprogramma voor basisscholen, een boek en lespakketten bij de krant." Het boek gaat over schrijven voor kinderen. Van Tilburg schrijft het op basis van vijf jaar ervaring met Jong010. "Ik adviseer onze adverteerders nu al over de beste manier om kinderen aan te spreken. Dat wil ik in de toekomst op grotere schaal gaan doen, ik start er ook een apart bedrijf voor. De opbrengsten worden weer in de kranten gestoken."

Geloofwaardigheid verkwanselen

Vooralsnog komen de inkomsten van Jong010 van steun van gemeenten en het Sint Laurensfonds. Advertenties van bijvoorbeeld het Centrum voor Jeugd en Gezin en De Kindertelefoon brengen ook geld op, maar dat is nog geen vetpot. "We hebben voor dit jaar nog steeds geld tekort." Toch hanteert Jong010 een kritisch advertentiebeleid. Er komen alleen advertenties in van producten die relevant zijn voor kinderen. "De stelregel is: als ik het kinderen niet wil meegeven, komt het niet in de krant. Dus liever geen fastfoodketens, energiedrankjes en cola. Ik ben Jong010 begonnen met een ideaal: alle kinderen in Nederland een goede krant bieden. Ik worstel liever een tijdje om genoeg te verdienen, dan dat ik nu met snel geld onze geloofwaardigheid verkwansel."

Lees meer

Deel dit artikel:

Reageer