Jong010: straks in heel Nederland een lokale kinderkrant

15752344238.jpg

Alle kinderen in Nederland hun eigen lokale krant. Dat is de droom van Angelique van Tilburg, oprichter en hoofdredacteur van kinderkrant Jong010. "Als huis-aan-huisbladen in heel Nederland kunnen verschijnen, kunnen wij het ook."

Door: Dorien Vrieling

In november 2013 kreeg Jong010 50.000 euro subsidie van het Stimuleringsfonds om een bedrijfsstrategie en franchisemodel te ontwikkelen. Jong010 werd in 2010 opgericht door Angelique van Tilburg en is een lokale krant voor kinderen in Rotterdam van 8 tot en met 12 jaar die maandelijks wordt verspreid. De krant bevat lokaal nieuws en achtergronden. Daarnaast maken ook kinderen zelf specials over hun wijk. De stichting Jong010 legt het concept nu vast in een franchise prototype en bedrijfsstrategie.

Zelf de kranten bezorgen

Toen Jong010 begon, deed Van Tilburg samen met drie collega’s alles zelf. "Tot het bezorgen van de kranten aan toe." Ze begon met een kinderkrant in de Rotterdamse deelgemeente Overschie, die werd bezorgd op basisscholen. De oplage was toen maandelijks 1.250. Inmiddels heeft Jong010 ‘dekking’ in acht deelgemeenten, is er een oplage van 30.000 stuks per maand en wordt de krant gemaakt door een team van dertien mensen. Zelf houdt ze zich alleen nog vanaf de zijlijn bezig met de productie van de krant, ze richt zich fulltime op de financiële en zakelijke kant.

De krant is kostendekkend en Van Tilburg wil deze nu graag verzelfstandigen en uitbreiden naar andere steden. Vandaar de ontwikkeling van een bedrijfsstrategie en franchisemodel. Hoe die eruit zullen zien wordt duidelijk in juli, wanneer ze verslag zal doen aan het Stimuleringsfonds. "Ik kijk naar heel veel verschillende mogelijkheden voor verzelfstandiging. Het kan goed zijn dat we straks op zes manieren geld verdienen, het kan ook dat er twee inkomstenbronnen zullen zijn."


Kinderen echt bereiken met advertenties

Een inkomstenbron waar ze zich voor een belangrijk deel op richt, is de start van een bedrijf naast Jong010, waarin ze advies wil geven aan andere organisaties en bedrijven die met of voor kinderen werken. "Bij Jong010 hebben we de afgelopen jaren zoveel kennis opgedaan dat het me heel zinvol lijkt die te delen. Wat we met dit adviesbureau verdienen gaat weer naar Jong010. Ik hoef er niet rijk van te worden." Een andere financieringsbron zal waarschijnlijk advertentieverkoop zijn, maar Van Tilburg onderzoekt de mogelijkheden om ook hierbij een adviserende rol in te nemen. "Ik geloof dat advertentieverkoop veel meer op kan leveren als je met adverteerders nadenkt over manieren om kinderen echt te bereiken. Een gewone advertentie lezen kinderen vaak niet."

Naast de oprichting van het adviesbureau, wordt met de subsidie van het Stimuleringsfonds de basis gelegd voor een handboek voor uitbreiding van de krant naar andere steden. Verder wordt de subsidie gebruikt voor het dekken van een deel van de kosten van coaching en cursussen die Van Tilburg volgt, bijvoorbeeld op het gebied van ondernemen, sales, het ontwikkelen van producten en diensten en spreken in het openbaar.

Denken vanuit de kinderen

Wat Jong010 zo interessant maakt voor kinderen, zowel in Rotterdam als elders in Nederland, is de redactionele aanpak, zegt Van Tilburg. "Journalisten hebben vaak de insteek: wij bepalen wel wat nieuws is. Wij denken vanuit de kinderen en schrijven de artikelen met hen in gedachten." Ze was recent op het Persinnovatie-congres Meet the Innovators, waar het haar opviel dat papier door menigeen doodverklaard wordt. "Onze oplage stijgt. Als ik naar kinderen luister hoor ik steeds weer dat zij juist papier willen."

Haar uiteindelijke doel met Jong010? "Dat de lokale kinderkranten in 2020 in het hele land beschikbaar zijn." Haar bedoeling is dat in steden en netnummergebieden eigen versies van de kinderkrant zullen verschijnen. Er is al vanuit zo’n 15 steden interesse getoond, met 3 steden zijn de gesprekken net wat verder gevorderd, maar het is nog niet zeker dat deze het gaan worden. "Ik geloof in de kracht van ons product. Als huis-aan-huiskranten in heel Nederland kunnen verschijnen, kunnen wij het ook."

Lees ook

Deel dit artikel:

Reageer