Jongeren bereiken via Snapchat

Nieuws brengen via social media, niets nieuws onder de zon zou je zeggen. Facebook en Twitter worden al jaren ingezet door veel online media, maar nieuwe vormen zien we ook steeds vaker terug. Zo zet het Noorse radiostation NRK P3 Snapchat in om de jonge doelgroep te bereiken.

NRK P3 wil jongeren bereiken met hun nieuws, ongeacht de plek waar ze zich bevinden, vertelt producer Even Nielson aan Nieman Journalism Lab. "Het is tegenwoordig een uitdaging voor nieuwsproducenten om een jong publiek te bereiken, wij denken dat sociale media een goede manier zijn om nieuwsverhalen bij ze te introduceren."

Het nieuws dat via Snapchat gebracht wordt is specifiek gericht op jongeren en heel divers. Serieus en ‘luchtiger’ nieuws worden gecombineerd om de jonge doelgroep aan te spreken. Er komen chats voorbij over zowel de protesten in het Amerikaanse Ferguson, als de vertraging die de productie van de zesde Resident Evil-film heeft opgelopen.

Tweerichtingsverkeer

Het Noorse radiostation gebruikt de chat-app niet alleen om te zenden, luisteraars kunnen ook foto’s terugsturen. Zo waren er begin deze zomer luisteraars die met foto’s via Snapchat verslag deden van het bestrijden van plaatselijke bosbranden. De onlangs toegevoegde mogelijkheid van Snapchat om de lokale temperatuur op een foto te vermelden, zorgt ervoor dat er ook steeds meer weerplaatjes worden doorgestuurd.

Experimenteren

Ook andere media gaan de mogelijkheden van Snapchat steeds meer gebruiken. Zo stuurt het Amerikaanse nationale radiostation NPR dagelijks opvallende facts via de app naar het publiek. Redacteuren wordt gevraagd verassende facts uit nieuwsverhalen om te zetten in Snapchat-content. Waarom ze dat doen? "Het is leuk, het is anders en we zijn constant aan het experimenteren met nieuwe platformen om uit te vinden wat wel werkt en wat niet", zei NPR-journalist Alexander McCall onlangs.

Verdienmodel

Ook Snapchat zelf kijkt hoe nieuws een structureel onderdeel van de app kan worden. In hun zoektocht naar geschikte verdienmodellen wordt er gesproken over een nieuwe functionaliteit genaamd Snapchat Discovery, die zowel advertenties als nieuwsberichten zal tonen, zo berichtte The Wall Street Journal deze week.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*