Journalism of everywhereness

Tijdens het Mediafacts Uitgeverscongres sprak Mario García, momenteel bezig met het redesign van De Telegraaf, over de toekomst van de nieuwsmedia en de rol die mobiel en tablet daarin spelen. "Je weet niet hoe en waar mensen je content lezen, dus zorg dat het geschikt is voor elk platform en elk moment, het is the journalism of everywhereness.

Door: Pieter Rebel

Sinds oudsher heeft de techniek het tempo van de nieuwsvoorziening altijd bepaald. ’s Ochtends was er de krant, overdag een radiobulletin en ’s avonds het tv-journaal. Gedurende de dag waren er betrekkelijk lange periode zonder nieuws. Tijden zijn veranderd en de nieuwscyclus is nu voornamelijk gebaseerd op het internet. García spreekt hierbij van het mediakwartet: smartphone, tablet, print en desktop.

Journalism of everywhereness

Door de mobiele online mogelijkheden kan nieuws op elk moment van de dag en op elke plek geconsumeerd worden. Het is daarbij volgens García van groot belang om de content aan te passen aan het medium, omdat elk medium anders gebruikt wordt. “Je weet niet hoe en waar mensen je content lezen, dus zorg dat het geschikt is voor elk platform en elk moment, het is the journalism of everywhereness“. Via de smartphone moet nieuws vluchtig zijn en op hun tablet willen lezers uitgebreidere stukken lezen. Garcia spreekt daarbij van lean forward en lean back media.

Lean forward

De smartphone is bij uitstek een lean forward medium. De lezer wil het laatste nieuws tot zich nemen, maar heeft daar niet te veel tijd voor. Op mobiel moet je daarom ook geen lange stukken aanbieden, stelt Garcia, maar korte behapbare content. Dat kan gaan om de laatste headlines, maar ook om bijvoorbeeld nieuwsdossiers. Als voorbeeld noemt hij de verdwijning van het vliegtuig van Malaysia Airlines. In een nieuwsdossier kunnen korte updates gegeven worden, waarbij niet elke keer opnieuw het hele verhaal uitgelegd hoeft te worden.

Bij veel traditionele nieuwsmedia zijn redacteuren nog gewend te werken met één deadline per dag, die van de papieren krant. Bij de productie van content voor lean forward moet daar vanaf gestapt worden en de workflow aangepast. Een grote stap voor sommige redacties, maar niet onmogelijk, stelt Garcia. “Het gaat daarbij niet om de leeftijd van redacteuren die zich moeten aanpassen, maar om de mentaliteit.”

Lean back

Lean back, de term zegt het al, daar ga je als lezer even goed voor zitten. De tablet is daar uitermate geschikt voor en dat is ook te zien in de stijging van het aantal gebruikersminuten per sessie. Die ligt bij tablets veel hoger dan bij mobiel. Het is daarom voor uitgevers belangrijk om naast de korte items voor smartphones, ook achtergrondverhalen en longreads te produceren voor de lean back-media.

Desktop verdwijnt, krant blijft

De andere twee spelers binnen het media kwartet, de krant en desktop zullen op termijn een andere rol gaan spelen binnen de nieuwsvoorziening. Garcia ziet nu al dat de desktop vrijwel alleen voor het werk gebruikt wordt en ’s ochtends en ’s avonds bij de mensen thuis steeds minder aan staat. Zijn verwachting is dat de desktop op den duur zal verdwijnen uit de huishoudens. Ook de rol van de krant zal veranderen. “Niemand wil een enorme krant waar niet doorheen te komen is. Want als je hem niet leest krijg je spijt, met als gevolg dat mensen hun abonnement opzeggen.” Dagelijkse kranten zullen daarom volgens hem met de tijd ook verdwijnen, terwijl de weekend edities blijven bestaan omdat die aansluiten op de lean back beleving.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*