‘Journalist hoeft niet te kunnen programmeren’

Daan Louter, de 23-jarige designer in het Interactive Team van The Guardian, vertelt over zijn werk tijdens de Nacht van de Journalistiek. Het team werkt samen met journalisten om verhalen anders te vertellen dan in de standaard artikelvorm. "Journalisten gaan bijna standaard uit van een geschreven artikel, terwijl dat vaak niet de ideale vorm is."

Door: Jolien Scholte

Na zijn stage, waarin hij onder andere meewerkte aan Firestorm, werkt Daan Louter nu één jaar als designer in het Interactive Team van The Guardian. Het team werkt samen met journalisten om verhalen anders te vertellen dan in de standaard artikelvorm. "Bijvoorbeeld iets met veel data, dat duidelijker wordt door visualisatie, of een saai verhaal dat je met interactieve beelden leuker kunt maken, of, zoals Firestorm, iets met zoveel emotie dat het krachtiger is om het met beeld, geluid en tekst te vertellen." Naast Firestorm maakte het team onder andere Pontifficator, waarin de gebruiker middels een filter zijn eigen paus kon kiezen uit 115 kardinalen. Begin dit jaar werd Refugee Challenge gepubliceerd, een soort spel waarin je de route aflegt van een Syrische vluchteling, met onderweg verhalen van echte vluchtelingen. "Veel mensen hebben de Pontifficator bekeken, terwijl als je een artikel had geschreven over alle 115 kardinalen niemand het had gelezen. Bij de Refugee Challenge gaat het juist meer om de emotie: dat je voelt hoe het is om in de schoenen van een vluchteling te staan."

Vanuit de zaal wordt gevraagd of journalisten zelf ook moeten kunnen programmeren, iets dat je tegenwoordig steeds vaker hoort. Louter vindt van niet. "Programmeren is moeilijk, en journalisten hebben andere kwaliteiten. Wat ik wel vind is dat journalisten creatiever mogen zijn, en een breder palet aan mogelijkheden kunnen zien. Nu gaan ze bij ieder verhaal bijna standaard uit van een artikel, terwijl dat vaak niet de ideale vorm is."

User centered journalism

Dat betekent overigens niet dat iedereen dan maar Firestorm na moet doen. Louter, zuchtend: "Ik moet vaak nee verkopen aan journalisten van The Guardian die bij ons komen en dan zeggen dat ze ‘iets zoals Firestorm’ willen, met een onderwerp dat er totaal niet geschikt voor is, zoals een golftoernooi, of laatst nog een verhaal over bizons." Kortom, de journalist mag wel wat meer nadenken over de vorm waarin content wordt gegoten.

Louter ontwikkelt momenteel zelf een tool om journalisten daar een handje bij te helpen. "In de tool kunnen ze dan invullen wat voor data ze hebben, bijvoorbeeld veel getallen of tekst, waarom een artikel volgens hen niet geschikt is, en in welke volgorde een verhaal het best verteld kan worden, bijvoorbeeld lineair of met verschillende portretten." De tool geeft vervolgens tips voor bepaalde manieren van visualiseren die goed bij dat onderwerp passen. Dat kan helpen omdat journalisten soms minder goed op de hoogte zijn van wat er allemaal kan qua visualisaties, maar Louter vindt dat we op zijn minst beter kunnen nadenken over de wensen van de gebruikers. "User centered design, de gebruiker centraal stellen, is er op mijn opleiding echt ingestampt, maar user centered journalism zie je maar weinig."

Prestige-projecten

Op de vraag uit het publiek of The Guardian nu echt geld verdient aan de visualisaties die het Interactive Team maakt, kan Louter moeilijk antwoord geven. "Dat is lastig te meten. Ik denk dat het wel voor meer engagement zorgt onder onze lezers, maar ik denk niet dat we écht geld verdienen met de individuele producties die we maken." Daarom worden de tools die het Interactive Team maakt ook gebruikt voor commerciële doeleinden. Onlangs werd het Firestorm-format gebruikt voor een campagne van John Lewis, een groot Brits warenhuis. "De grote journalistieke visualisatieprojecten zijn vooral een kwestie van prestige", vertelt Louter. "Toen ik bezig was met Firestorm keek de chef van The Guardian steeds over mijn schouder mee om zeker te weten dat het beter werd dan Snowfall."

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*