‘Journalist worden? Go for it!’

Over twee weken vindt de Grote Expertisedag Nieuwe Media plaats in Amsterdam. De Amerikaanse wetenschapper Nikki Usher is een van de sprekers. Usher onderzoekt hoe nieuwsredacties zich voorbereiden op de – digitale – toekomst. En weigert daarbij het woord ‘crisis’ in de mond te nemen.

Door: Menno van den Bos

Dag in, dag uit houdt Nikki Usher zich bezig met de vraag hoe de toekomst van de journalistiek eruit ziet. Wat is haar kortst mogelijke antwoord op die vraag? "Ik zou zeggen: waarschijnlijk digitaal en sterk gericht op mobiele dragers. Verschillende studies suggereren namelijk dat mobiele nieuwsconsumptie toeneemt. Verder zullen traditionele nieuwsorganisaties niet zomaar verdwijnen. Er zijn digitale kapers op de kust zoals Vox en BuzzFeed, maar het is lastig te voorspellen of zij toekomstbestendig zijn."

Loyaal

Usher is onder meer verbonden aan de School of Media and Public Affairs in Washington en het Reynolds Journalism Institute in Columbia. Ze publiceerde vorig jaar het geprezen boek ‘Making News at the New York Times’. Als een antropoloog bekeek ze maandenlang van dichtbij hoe de redacteuren van de Times omgingen met de druk tot digitaliseren. Wat bleek: de redacteuren weten zich vaak geen raad. De dynamiek van digitale journalistiek clasht namelijk met de klassieke journalistieke cultuur van de Times, analyseerde Usher. En ga er maar eens aan staan om die cultuur te veranderen. Zodoende blijven de papieren krant en de digitale tak van de Times sterk gescheiden. Het gevolg is dat redacteuren in een spagaat belanden: het is voor hen niet te doen om beide pijlers de aandacht te geven die ze nodig hebben.

Ushers onderzoek vond plaats in 2010. Vijf jaar later gaat het nog steeds moeizaam, vertelt ze. "De New York Times wordt geacht om voorloper te zijn in digitale innovatie, maar loopt op bepaalde punten nog achter. De werknemers zijn heel loyaal aan de krant, wat introspectie soms in de weg staat. Het gaat daardoor nog steeds langzaam, terwijl de krant inmiddels wél veel technologische mogelijkheden in huis heeft. Daar zit dan ook een zekere spanning."

Veel andere mediabedrijven worstelen ook. Toch spreekt Usher liever niet van een ‘crisis’ in de journalistiek. "Dat is niet bevorderlijk voor het gesprek. Ik geloof dat de toekomst voor journalisten bright is. Er liggen bijvoorbeeld veel mogelijkheden voor entrepreneurs. Dus wil je journalist worden, go for it. Journalistiek studeren is een goede voorbereiding, ook als je uiteindelijk misschien niet terechtkomt op een klassieke redactie."

Blendle

Usher signaleerde vorig jaar een trend: grote bedrijven investeren in start-ups, of nemen ze zelfs over. Ze noemt twee redenen voor die ontwikkelingen. Eén: succesvol innoveren lukt in eigen huis niet. Twéé: er lonken behoorlijke winsten. Vorig jaar investeerde The New York Times samen met het Duitse Axel Springer drie miljoen in de Nederlandse start-up Blendle.

Usher: "Blendle is het eerste platform dat microbetalingen voor nieuws mogelijk maakt met een goede gebruikservaring. Er zijn wel eerder pogingen gedaan, maar Blendle is de eerste die door grote nieuwsorganisaties serieus wordt genomen." Dat is best bijzonder volgens Usher, aangezien Blendle ‘nog maar’ 130 duizend gebruikers heeft.

Uiteindelijk moeten nieuwsmedia technologische kansen zélf in hun werkwijze integreren. Usher: "Je moet content zó distribueren dat het mensen bereikt ‘waar ze zijn’. Alle grote nieuwsorganisaties in de VS werken nu met een veelheid aan verschillende platforms voor dezelfde content. Daarom heten de redacteuren soms geen ‘news editor’ meer, maar ‘content editor’."

Usher vertelt op de Grote Expertisedag Nieuwe Media meer over de uitdagingen waar journalistieke redacties wereldwijd voor staan. Kaarten voor het evenement op 16 juni zijn hier te bestellen.

Reageer

Geef een reactie

*