Journalist zoekt geld

Niet alleen start-ups als De Correspondent wagen zich aan crowdfunding. Ook voor individuele journalisten groeien de mogelijkheden. Twee Nederlandse en vijf internationale voorbeelden.

Menno van den Bos

1. CrowdPress

Een Nederlands crowdfundingplatform, vorig jaar gelanceerd door stichting VersPers. De negen projecten tot nu toe zijn vooral (documentaire)films. Drie daarvan hebben het streefbedrag behaald. Wie zich wil aanmelden, betaalt 50 euro instapkosten. In ruil daarvoor helpt CrowdPress je bij het werven van funders. Als het streefbedrag niet helemaal wordt gehaald, kan aan de donateurs een aangepast plan B worden voorgelegd. CrowdPress is in zijn opzet uniek in Nederland. (Het vergelijkbare Nieuwspost is ter ziele gegaan.) Lees ook ons interview met CrowdPress.

2. Yournalism

Challenge-winnaar Yournalism werkt iets anders dan CrowdPress. Yournalism gaat namelijk uit van het publiek. Het is de bedoeling dat lezers onderwerpen aandragen die ze graag door journalisten uitgezocht zouden zien worden. De redactie van Yournalism kiest bij welke ideeën overgegaan wordt tot crowdfunding. Wordt het streefbedrag gehaald, dan gaat er een freelance journalist met de juiste expertise mee aan de slag. Journalisten kunnen zich hier aanmelden bij Yournalism, dat vorig jaar de Tegel Toekomst Prijs Won.

3. Beacon

Het Amerikaanse Beacon is zowel crowdfundingplatform als online medium. De aangesloten journalisten hebben er een eigen kanaal (à la TPO Magazine). Lezers kunnen hen voor 5 dollar per maand per journalist steunen. Als je één journalist steunt, krijg je toegang tot de verhalen van alle journalisten. Daarnaast lanceren de journalisten soms losse projecten waarvoor een specifiek bedrag nodig is. Bij Beacon zitten ook Nederlandse journalisten: correspondenten Fréderike Geerdink (Turkije) en Andrea Dijkstra (Afrika).

4. Contributoria

Het Britse crowdfundingplatform Contributoria presenteert zich als ‘independent journalism community’. Journalisten mogen er één artikel per maand pitchen waar ze funding voor willen. Het Britse Contributoria werkt met een puntensysteem. Die punten worden door de lezers verdeeld over de ideeën die zij willen steunen. Sinds een tijdje kunnen lezers ook suggesties doen. Lees hier meer over Contributoria.

5. Uncoverage

Uncoverage herbergt onderzoeksjournalisten ‘who want to change the world’. Het publiek moet hen daarbij helpen, door onderzoek te funden waar op redacties steeds minder ruimte voor is. De bij Uncoverage aangesloten journalisten onderzoeken vaak langdurig één specifiek onderwerp. Die onderwerpen kunnen worden aangedragen door het publiek, mits ze over het publieke belang gaan.

6. Kickstarter

Het grootste crowdfundingplatform Kickstarter kan niet ontbreken. Sinds vorig jaar laat Kickstarter ook officieel Nederlandse voorstellen toe op de site. Journalistieke crowdfunding is substantieel bij Kickstarter: op het moment van schrijven zijn er ruim 130 initiatieven in de lucht. Ook in Nederland zijn verschillende algemene crowdfundingplatforms, die vorig jaar 63 miljoen ophaalden.

7. Zelf proberen

Als je voldoende gelooft in je idee, kan je het natuurlijk ook helemaal alleen proberen. Correspondent Olaf Koens haalde in 2010 genoeg geld op om de verkiezingen van Azerbeidzjan te verslaan. En Arnold van Bruggen en Rob Hornstra financierden dankzij het publiek The Sochi Project. Ook een optie: meedoen aan talentenjacht The Voice. Een 24-jarige Amerikaanse journalist besteedde het geld dat hij voor zijn deelname aan het programma kreeg aan een journalistieke reis naar Syrië.

Lees meer over crowdfunding

Reageer

Geef een reactie

*