Journalisten leren denken als ontwerpers

Een nieuw onderwijsprogramma in de Verenigde Staten wil journalistiek combineren met ontwerpen. Het programma, met de toepasselijke naam Journalism + Design, wil journalisten leren hoe ze moeten denken als ontwerpers en vice versa. De eerste studenten zijn afgelopen semester van start gegaan.

Door: Sean van der Steen

Het onderwijsprogramma is een samenwerking tussen een kunstacademie en een ontwerp-school in New York. Ervaring met het doceren in journalistiek hebben beide instituten niet. Desondanks heeft de opleiding een subsidie van ruim 220.000 euro gekregen van de Knight Foundation, een organisatie die innovatie in de journalistiek bevordert.

Design-thinking

Inmiddels hebben 94 studenten zich aangemeld. De studenten leren over onder meer het visualiseren van data, webdesign en het gebruik van kaarten. Maar: het is nadrukkelijk niet de bedoeling om studenten op te leiden tot zowel ontwerper als journalist, vertelt hoogleraar Irwin Chen tegenover Fast Company. Belangrijker is dat de studenten beter toegerust zijn op het beoefenen van hun beroep in een moderne newsroom.

Chen wil met het programma de kloof tussen journalisten en ontwerpers verkleinen en vervolgens design-thinking in de journalistiek bevorderen. Chen verhaalt over de ‘muur’ tussen journalisten en ontwerpers; beide beroepsgroepen spreken niet altijd dezelfde taal. Dit programma moet bijdragen aan het neerhalen van die muur.

De onderwijsmethode getuigt van dit doel. Studenten doen veel praktijkopdrachten en krijgen de kans om te netwerken met gevestigde ontwerpers en journalisten. Ook design-sprints, hackathons en pop-up classes behoren tot het curriculum. De studenten worden bijgestaan door een ‘huis-journalist’, dit jaar gaat die eer naar Scott Klein, adjunct-hoofdredacteur van ProPublica. Klein gaat een cursus geven over het visualiseren van data; zijn specialisme.

Situatie in Nederland

Een korte rondvraag bij verschillende opleidingen Journalistiek in Nederland leert dat design-thinking doorgaans geen vast onderdeel is van het curriculum. Het lijkt erop dat het vooral afhankelijk is van de interesse van individuele studenten.

Aan de Fontys Hogeschool bestaat sinds 6 jaar het FutureMediaLab, een onderwijs- en onderzoeksprogramma gericht op het ontwikkelen van innovatieve concepten binnen de media. Aan de twee bijbehorende minoren doen ook studenten journalistiek mee, maar dat zijn er volgens hoofd van het FutureMediaLab Ben Veld maar een handvol per semester. Veld merkt op dat studenten journalistiek die de minors volgen, vaak moeite hebben om de bevindingen en ervaringen uit het onderwijs te vertalen naar toepassingen voor hun vakgebied. Veld: "Ik mis wel het ontwerp aspect bij journalistieke opleidingen, maar die mening is afkomstig van een docent van een ander departement."

Aangezien tijd beperkt is binnen veel opleidingen, is het nog maar de vraag hoeveel ruimte er is voor meer design-thinking in het onderwijs – niet in de minste plaats omdat het zal moeten concurreren met onderwerpen als ondernemerschap, multimedia en datajournalistiek.

Lees meer

  • Zelf aan de slag met het concept design-thinking? Poynter zette 5 stappen op een rijtje om met design-thinking verhalen te produceren.

Reageer

Geef een reactie

*