Journalistiek als tweerichtingsverkeer II

Journalisten werken steeds beter samen met hun publiek. Gevestigde media slaan aan het crowdsourcen en nieuwe digitale platformen maken nauwe samenwerking mogelijk. Zes nationale voorbeelden die laten zien hoe journalisten gebruik (kunnen) maken van de kennis en informatie van burgers.

Door: Menno van den Bos

1. Publeaks

Publeaks is het Nederlandse equivalent van Securedrop; een beveiligde online omgeving waar burgers anoniem kunnen lekken naar de pers. Publeaks wil stimuleren dat burgers met gevoelige informatie naar journalisten gaan. Al een maand na de oprichting vorig jaar kwam een tip over het gerommel met pensioenpremies door Henk Krol terecht bij de Volkskrant. Dit leidde uiteindelijk tot Krols opstappen. De Volkskrant is een van de vele grote media die zich bij Publeaks heeft aangesloten.

2. Altijd Wat Monitor

In de online Altijd Wat Monitor wordt het journalistieke proces van het gelijknamige NCRV-programma opengesteld. In de monitor kan het publiek de voortgang van onderzoeken van de redactie zien en concreet bijdragen door tips en documenten toe te sturen. Ook inhoudelijk meedenken ? invalshoeken bedenken bijvoorbeeld ? wordt aangemoedigd. Begin dit jaar startte het programma met een onderzoek naar aangiftes bij de politie en in hoeveel procent van de gevallen daar echt iets mee gedaan werd. Op de oproep van de Altijd Wat Monitor kwamen honderden reacties.

3. Windnetwerk

Een nog in de startblokken staand initiatief is Windnetwerk. Windnetwerk wordt een breed toegankelijk informatie- en discussieplatform, gemodereerd door journalisten. Burgers kunnen onderwerpen starten, en journalisten zullen hier met onderzoeksjournalistiek gericht aan bijdragen. Windnetwerk moet journalisten uitdagen om open en collaboratief te werken, in plaats van top-down een product af te leveren. De huidige journalist laat op dat vlak nog “grote kansen liggen”, vinden de oprichters.

4. Noord-Hollands Nieuws Netwerk

Burgers met een spoedcursus journalistiek op zak: dat is het Noord-Hollands Nieuwsnetwerk. Dit provinciebrede correspondentennetwerk bestaat uit ‘gewone’ burgers die gescreend en opgeleid zijn door RTV Noord-Holland. Onder begeleiding van professionele RTV N-H-journalisten doen ze vanuit hun wijk verslag. RTV N-H wil hiermee een medium zijn dat “niet alleen zendt, maar ook ontvangt.”

5/6 NUfoto & Scoopshot

Mede uit financiële overwegingen nemen veel redacties foto’s af van burgers. NU.nl heeft met NUfoto zijn eigen platform voor amateurfotografen. Van sommigen wordt onder de vlag van ANP Foto regelmatig beeld doorverkocht aan het ANP. Verder is Scoopshot populair bij Nederlandse redacties. Met deze app kunnen lezers foto’s van belangrijke gebeurtenissen doorsturen. Redacties kunnen ook oproepen plaatsen voor beeld bij specifieke gebeurtenissen. Als een foto wordt gepubliceerd, krijgt de maker een vergoeding. Scoopshot wordt gebruikt door onder meer het AD en Omrop Fryslân.

Burgerjournalist

Naast bovengenoemde voorbeelden zijn er nog tal van platformen waarop journalisten en burgers samenwerken en het publiek als burgerjournalist kan optreden. Vooral (hyper)lokale nieuwssites maken hier gebruik van, waar Dichtbij een goed voorbeeld van is. Ook jongeren site MijnZ werkt samen met het publiek – de studenten – aan de nieuwssite voor en door jongeren.

Lees verder

Reageer

Geef een reactie

*