La Presse investeert 40 miljoen in tablet-first strategie

Veertig miljoen Canadese dollars werden er geïnvesteerd in de ontwikkeling van La Presse+. Een applicatie van de Canadese krant La Presse: gratis en alleen voor tablets. In april 2013 werd de app gelanceerd en inmiddels trekt hij 140.000 unieke tablets per dag. Onlangs volgde de langverwachte versie voor Android. "We wilden lezers langer vasthouden. En dat is gelukt."

Door: Moniek Verstegen

La Presse werd in 1884 opgericht en wordt verspreid in Montreal, de op een na grootste stad van Canada, Franstalig en gelegen in de oostelijke provincie Quebec. De krant valt anno 2014 dagelijks bij 200.000 abonnees op de mat. Een behoorlijk aandeel in een stad met 1.7 miljoen inwoners. Toch vielen vele monden open toen bekend werd dat er veertig miljoen dollar in La Presse+ geïnvesteerd zou worden. De investering was een gok waar een behoorlijk risico aan kleefde.

Lezers langer vasthouden

Waarom kiest de krant zo nadrukkelijk voor de tablet? "Het doel van onze strategie was om de lezer langer dan 35 minuten vast te houden", begint Pierre-Elliott Levasseur, executive vice-president van La Presse. ‘Engagement’ noemt hij het. "We hebben twee jaar lang onderzoek gedaan naar hoe je dit kunt bereiken." Uit het onderzoek bleek onder meer dat je een scherm nodig hebt van ten minste zeven inch. Maar ook dat lezers minder snel afhaken als een verhaal verrijkt is. "Een video communiceert emotie, voor een pittige analyse gebruik je het geschreven woord."

La Presse+ is een jaar na de lancering in dit opzicht succesvol, meent Levasseur: "Doordeweeks gebruiken lezers de app gemiddeld 45 minuten per dag (voor de papieren krant geldt 20 tot 35 minuten) en in het weekend loopt dat op naar 60 tot 70 minuten." Dat succes is deels te danken aan de inzet van multimedia, meent Levasseur, maar ook aan de gebruikers-interface: "We hebben gekeken naar de situatie waarin men een tablet gebruikt: thuis op de bank." Om die reden kan de lezer nu door La Presse+ swipen: "Net als bladeren in een krant. Op die manier ontdek je ook onverwacht nieuwe verhalen. Dat gaat niet op een website."

Verrijkte advertenties

La Presse+ is voor iedereen gratis verkrijgbaar. Alle inkomsten die de app moet genereren zijn afkomstig van adverteerders. Volgens Levasseur is dit niet problematisch, want niet alleen de journalistieke content op La Presse+ is verrijkt, ook de advertenties hebben een multimediaal jasje gekregen. Zo werden er dertig nieuwe interactieve formats ontwikkeld waarin marketingbureaus hun advertenties kunnen gieten. La Presse heeft designers eigenhandig getraind zodat ze ermee overweg kunnen.

Uit onderzoek is gebleken dat zeven van de tien gebruikers van de app de advertenties zelfs leuk vinden, meent Levasseur. "Ze zijn net als de redactionele content engaging. Ze hebben iets aantrekkelijks. Gebruikers spelen ermee." Dat spreekt adverteerders aan: "Al onze grote adverteerders doen inmiddels mee. Al is het soms nog moeilijk omdat de bureaus het ontwerp van de advertenties nu alleen voor La Presse+ kunnen gebruiken en niet kunnen doortrekken naar andere platforms."

Tablet leidend

De ontwikkeling van La Presse+ heeft nogal wat voeten in de aarde gehad. Niet alleen financieel gezien, maar ook op de redactie. Het geloof in het succes van de app is dusdanig dat de strategie van de hele nieuwsorganisatie is omgegaan naar tablet-first. Levasseur: "We hebben de hele workflow moeten omgooien. Bij iedere productie zijn nu veel meer mensen betrokken. Daardoor heb je meer coördinatie nodig en een andere samenstelling natuurlijk. Eerst hadden we twee videographers, nu twintig. Een voordeel is wel dat het vullen van de krant heel gemakkelijk is als je eenmaal op de tablet-first manier denkt."

Er gingen geruchten dat La Presse binnen twee jaar al het papier zou opheffen, maar dat klopt niet volgens Levasseur. "We hebben hier nog geen beslissing over genomen." Wel gaf Levasseur in een eerder interview al aan dat er op de lange termijn met print geen winst meer te behalen valt, en dat een goede digitale strategie daarom onvermijdelijk is. "Met 140.000 unieke tablets per dag zitten we, na een jaar, al op zeventig procent van het aantal papieren abonnees. De vraag is hoe snel dat laatste in aantal afneemt. Misschien dat we de krant uiteindelijk duurder moeten maken. We weten het niet en laten die keuze zoveel mogelijk aan de lezer over."

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*