‘Laat maar komen die mediatoekomst!’

Onze Zuiderburen hebben iets moois bedacht: De Media App. Hierin hebben de Vlaamse mediaspelers hun krachten gebundeld en reflecteren ze op de toekomst van de media. Directe aanleiding voor de app was de Staten-Generaal van de Media op 17 februari jl. Een evenement voor de journalistieke sector, georganiseerd door de minister van Media Ingrid Lieten.

Aan de eenmalige digitale nieuwspublicatie De Media App, die afgelopen maandag werd gelanceerd, hebben vrijwel alle Vlaamse media meegewerkt. De app biedt tekst, beeld, geluid, infographics en video, van onder andere Belga, De Morgen, De Tijd, Gazet van Antwerpen, Humo, Libelle en VRT. De publicatie blijft één maand gratis beschikbaar in de App Store.

Samenwerking belangrijk

‘De Media App is een fris, tastbaar en gedurfd mediaproject dat éénmalig de belangen en mediavormen overstijgt, en zo aantoont dat de Vlaamse media kunnen samenwerken’, zegt Martijn Bal, directeur van het iMinds Media Innovatie Centrum. Zijn kenniscentrum voor innovatie in de Vlaamse mediasector coördineerde het project. Het centrum werd in 2012 opgericht om een antwoord te bieden op de uitdagingen die gepaard gaan met het snel veranderende medialandschap.

Minister van Media Ingrid Lieten hamerde tijdens de Staten-Generaal van de Media, waar onder andere De Media App werd gelanceerd, vooral op samenwerking. “Vlaanderen herbergt tal van talentvolle mediamakers die kansen moeten krijgen om hier aan de slag te blijven. De uitdagingen waarvoor de mediasector staat zijn dermate groot dat ze vragen om overleg en een gezamenlijke aanpak”, zei ze op deredactie.be

In de app zijn columns van onder anderen de hoofdredacteuren van Humo en Story te vinden, de commercieel directeur van SBS geeft zijn toekomstvisie, er zijn cartoons te vinden, maar ook toekomstscenario’s en technologieën die de mediawereld op zijn kop zullen zetten passeren de revue. Bijna teveel om op te noemen, wat de app soms ook juist wat druk en onoverzichtelijk maakt.

Toekomstvisie

Floris Daelemans, onderzoeker bij Radio VRT, denkt dat we steeds meer ‘radio gaan kijken’, middels internet en bijvoorbeeld Spotify. Al moet er met beeld wel voorzichtig omgesprongen worden volgens hem: ‘Radio heeft iets mysterieus over zich, en het zou zonde zijn als dat overboord gegooid wordt’. Qua technologieën wordt verkend hoe drones en draagbare technologie als Google Glass de journalistiek kunnen gaan veranderen. Daarnaast zien de Belgen een grote toekomst voor gepersonaliseerde tv en kranten.

Ondanks de moeilijke tijden, ook in de Vlaamse journalistiek, zijn de Belgen niet op pessimisme te betrappen. ‘Laat maar komen die mediatoekomst!’, aldus redactiecoördinator van De Media App Bart Cop.

Lees meer

Bekijk De Media App hier

Reageer

Geef een reactie

*