‘Learnings’ van een dagje Business Modelling à la Osterwalder

Op 7 februari 2012 organiseerde het Stimuleringsfonds voor de Pers een ‘Business Modelling Day’. Een dagje stoeien met business modellen aan de hand van het business model canvas van Alexander Osterwalder.

Zoals gebruikelijk op dit soort dagen vliegen de bekende ‘succesverhalen’ je om de oren: Facebook, Google, Firefox, Spotify, Dropbox en ga zo maar door. Gelukkig werden er ook een paar onbekende voorbeelden genoemd. Zo wist ik niet dat gereedschappenfabrikant Hilti, onder druk van concurrentie uit China, de stap heeft gezet van verkoop naar verhuur van gereedschap. Fleet Management heet dat in vaktermen. Noodzakelijk, dapper, succesvol en daarmee inspirerend.

Ook wist ik niet dat Louis Vuitton actief is op het gebied van content marketing, zie: www.nowness.com. Wederom een bevestiging dat iedereen tegenwoordig uitgever is. En dat ‘uitgaven’ steeds vaker worden ingezet als middel om met iets anders (dan content) geld te verdienen.

Verdienmodel

Reuze interessant allemaal, maar als (kleine) uitgever wil je toch vooral weten waar het geld zit. Hoe zit het met het verdienmodel? Die vraag werd uiteraard niet beantwoord. Een dagje business modelling leert echter wel dat verdienmodellen veranderen, waarbij er een verschuiving aan de gang is van het traditionele uitgeven naar dienstverlenen. Van publiceren naar faciliteren.

Wat dat betreft was SecondSight een mooi voorbeeld. Ooit één van de vele titles onder de VNU vlag, vandaag de dag een ‘platform’ met diverse inkomstenbronnen waaronder workshops en spreekbeurten.

Second Sight is een platform voor trends en trendforecasting. Met magazines, de blog, database (met artikelen sinds 1997), bijeenkomsten, events en de Trend Academy geven we inzicht in de belangrijkste trends en ontwikkelingen én bieden we inspiratie om te innoveren.

Reageer

Geef een reactie

*