Lezer wil journalistieke fastfood op nieuwssites

13917351270.jpg

De Nederlandse Nieuwsmonitor publiceerde maandag een rapport over de digitale nieuwsbehoefte van lezers. Uit het rapport blijkt dat misdaad, entertainment en sport de favoriete onderwerpen zijn op nieuwssites. Volgens de onderzoekers is dat niet erg, zolang de nieuwsconsumptie daar niet toe beperkt blijft.

"Het is natuurlijk bekend dat entertainmentnieuws altijd goed scoort onder lezers, maar het is voor de eerste keer dat het aan de hand van een top 5 op nieuwssites onderzocht is", vertelt Joep Schaper, één van de onderzoekers bij De Nederlandse Nieuwsmonitor.

Om te achterhalen wat de algemene voorkeur is bij online nieuws analyseerden de onderzoekers zes maanden lang artikelen van de vijf landelijke kwaliteitskranten Trouw, AD, NRC, Telegraaf en Volkskrant. Van de gedrukte kranten zijn de voorpagina´s onderzocht, van de nieuwssites de top 5 meest gelezen berichten.

Invloed bezoekcijfers op online nieuwsselectie

Lezers lijken op nieuwssites sterk geneigd zich te laten verleiden door journalistieke fastfood, met koppen als ‘Zangeres Anouk geslagen’, vermeldt het rapport. Misdaadnieuws, sport en entertainment blijken online – met 60 procent – het beste te scoren. Op alle onderzochte nieuwssites scoort dit nieuws beter dan het ‘belangrijke’ nieuws. Wel gaan de websites verschillend om met de goed scorende online nieuwtjes.

"Waar AD.nl dit nieuws prominent op de voorpagina [homepage, red.] brengt, is het voor NRC.nl en Volkskrant.nl een delicatere kwestie. Bij Trouw.nl wordt dit nieuws zelfs actief gemeden." De onderzoekers concluderen dat de invloed van het online leesgedrag steeds meer invloed krijgt op de online nieuwsselectie van de journalisten. Realtime bezoekcijfers spelen een steeds grotere rol, waarbij webredacteuren continu analyseren welke artikelen en koppen goed scoren. Wat soms ten koste gaat van het onderwerp, zoals blijkt bij het AD.

“Wij hebben een home pagina met ruimte voor 32 artikelen. Overige berichten staan aan de rechterkant. Als een artikel niet goed scoort verplaatsen we die naar de rechterkolom. Groot nieuws dat belangrijk is komt zeker op de home, maar als belangrijk nieuws niet scoort, brengen we het wel, maar dan aan de rechterkant. We hebben liever een artikel dat scoort, maar niet zo belangrijk is, dan een artikel dat wel belangrijk is, maar niet scoort.” Coen Brandhorst, redacteur bij AD.nl – quote in het rapport.

Uitholling van de journalistiek?

"We hadden niet verwacht dat in de top 5 van de nieuwssites zoveel human interest-verhalen zouden zitten", vertelt Schaper. De onderzoekers wijzen op een potentieel gevaar bij een continue nieuwsbehoefte aan dit journalistieke fastfood. "In analogie met de fastfoodketens is een bezoekje hiervan op z’n tijd geen enkel probleem, maar is een te eenzijdige consumptie ervan schadelijk voor de gezondheid."

Ze vrezen dan ook dat door dalende oplagen en de opmars van online nieuws de verleiding om te trivialiseren groter wordt. Schaper: "Daarnaast zie je dat onder druk van commercialisering, kranten- en internetredacties steeds vaker geïntegreerd worden. En redacteuren vinden het leuk om te zien hoe vaak hun stukje wordt aangetikt." De onderzoekers vrezen dat dit op den duur voor uitholling van de journalistiek kan zorgen.

Gedrukte kranten zorgen voor tegenwicht

Toch geven de gedrukte kranten relatief weinig aandacht aan het entertainmentnieuws en openen ze dagelijks met zwaardere onderwerpen. De onderzoekers concluderen dat de nieuwsselectie op de voorpagina’s van de kranten veel meer ingaat op het publieke belang van de onderwerpen, met meer ‘hard news’ en diverse onderwerpen.

De online tendens heeft dan ook weinig invloed op de nieuwsselectie van de gedrukte krant. Eindredacteuren van de Volkskrant en Trouw vinden niet dat zij de talk of the day iedere dag in hun krant moeten hebben. "Er zijn 120 mensen gesneuveld voor Trouw in de oorlog en wij gaan niet zomaar wat schrijven. Wij gaan niet de krant maken die het best verkoopt, maar die wij vinden dat we moeten maken", zegt Gerbert van Loenen, adjunct-hoofdredacteur bij Trouw.

Het Stimuleringsfonds voor de Pers sponsorde het onderzoek voor 5.000 euro.

Lees het rapport

Deel dit artikel:

Reageer