Lezers verkopen tijdschrift aan boekhandels

Er is een nieuw tijdschrift op de markt waarbij lezers meehelpen bij de distributie naar boekhandels. Works that Work startte begin dit jaar en zo’n twintig lezers verspreiden het blad nu in veertien landen. Persinnovatie.nl sprak met Peter Bil’ak over zijn geesteskind. "Dit is een tijd van veranderingen, en ons tijdschrift verwelkomt die veranderingen."

Door: Sean van der Steen

De makers van Works that Work hebben zichzelf een ambitieus doel gesteld: ze willen niets minder worden dan de National Geographic van de designwereld – maar dan niet met voor de hand liggende vormen van design.

Hoofdredacteur en oprichter Peter Bil’ak: "Wij leggen vast dat design niet exclusief voorbehouden is aan kunstenaars of ontwerpers, maar dat het iets is dat ons omgeeft in ons dagelijkse leven – iets dat zo ingebed zit in onze dagelijkse ervaringen dat het vaak onopgemerkt blijft. Het zijn vaak de omgevingen met weinig middelen die ervoor zorgen dat mensen creatiever worden en wij belichten die voorbeelden van creativiteit die vaak over het hoofd worden gezien."

Crowdfunding

Dat klinkt redelijk vernieuwend, maar het is toch een opmerkelijke keuze om in deze tijden een nieuw tijdschrift in de markt zetten, zonder de steun van een bestaande uitgever. Het was allemaal mogelijk dankzij crowdfunding, vertelt Bil’ak. Die actie was goed voor ongeveer 30.000 euro, genoeg voor de eerste editie, maar ook om een deel van het platform te ontwikkelen waar Works that Work mee in elkaar wordt gezet. "Dit is een tijd van veranderingen," vertelt Bil’ak, "en ons tijdschrift verwelkomt die veranderingen. Het is een kans om te herzien hoe je een tijdschrift maakt."

Maar een nieuw tijdschrift in de markt zetten en tegelijkertijd een nieuw uitgeefplatform ontwikkelen is een flinke opgave. Waarom geen gebruik maken van een bestaand platform? Bil’ak: "We realiseerden ons dat geen enkel bestaand platform voldeed aan onze behoeften. Bijvoorbeeld het redigeren: dat wilden we een keer doen, en niet zowel voor print, online als eBooks. We wilden focussen op het maken van het tijdschrift en de productietijd minimaliseren." Daarnaast is het goed mogelijk dat dit platform in de toekomst verkocht wordt aan andere uitgevers, vertelt Bil’ak.

‘Lezers spreken met hun portemonnee’

De derde editie van Works that Work is nu in de maak. GeĆÆnteresseerden kunnen het tijdschrift digitaal lezen voor 8 euro, gedrukt voor 16 euro en de combinatie kost 20 euro. "Ik hoopte dat we een prachtig gedrukt tijdschrift konden maken, maar de beslissing digitaal of print lag uiteindelijk bij de lezers. Negentig procent van de lezers koos voor de gedrukte versie of de ‘hybride’ versie: ze spraken met hun portemonnee."

Twintig euro voor een tijdschrift suggereert wel een portemonnee met een grote mond. De lezers zijn dan ook de investeerders, vertelt Bil’ak. Reclame is niet of in hele beperkte mate te vinden in het tijdschrift. "De eerste editie bestond voor minder dan 10 procent uit advertenties. Het idee is dat de omzet komt uit directe verkoop en abonnementen en niet uit advertenties."

De eerste editie, die begin 2013 met een oplage van 3.000 uitkwam, is voor 95 procent uitverkocht. Enkele weken geleden verscheen de tweede editie met een oplage van 3.500, nu voor 40 procent uitverkocht. Die tweede editie had geen advertenties, vertelt Bil’ak. "Maar misschien zullen er in de toekomst in beperkte mate advertenties in komen."

Distributie door lezers

Naast dat de lezers hun portemonnee trekken, schakelt Bil’ak diezelfde lezers ook in voor de distributie. Leuk voor die lezers is dat ze er ook nog een duit aan kunnen verdienen, als ze het goed doen. Het werkt zo: een enthousiaste lezer koopt bij de uitgever een stapel tijdschriften met 50 procent korting. Die lezer stapt naar een boekwinkel die het wel ziet zitten om het tijdschrift te verkopen en verkoopt de tijdschriften aan de boekwinkel voor 60 tot 75 procent van de normale prijs van het tijdschrift. Die 10 tot 25 procent is voor de lezer en de boekwinkel verkoopt het tijdschrift voor de normale prijs.

Volgens Bil’ak zijn er nu zo’n 20 lezers in 14 landen die dit doen. "Het gaat om de betrokkenheid van de lezers. Velen van hen associĆ«ren zich sterk met het tijdschrift en ze willen deel zijn van de groeiende gemeenschap. Deze betrokkenheid gaat verder dan alleen het kopen van het tijdschrift. En we betalen hen graag voor hun inspanningen."

‘Tijdschrift draait quitte’

De kosten per editie liggen rond de 30.000 euro, wat betekent dat het tijdschrift ongeveer quitte draait. Volgens Bil’ak krijgt iedereen die meewerkt aan het tijdschrift betaald, behalve hijzelf. "De verkoopaantallen zijn nog niet hoog genoeg, daar moeten we verbetering in aanbrengen. Maar we zijn net begonnen, en ik ben ervan overtuigd dat het volgend jaar beter zal gaan."

Reageer

Geef een reactie

*