Lezers zijn onze voelsprieten in de maatschappij’

De leden van De Correspondent vormen een onuitputtelijke bron van kennis, meent uitgever Ernst-Jan Pfauth. Tot nu toe bleek dat alleen uit hun reacties onder artikelen, maar over een jaar heeft ieder lid de mogelijkheid eigen dossiers aan te leggen. Op basis van die dossiers wil De Correspondent haar journalistiek verbeteren. Het Stimuleringsfonds stelt 100.000 euro Persinnovatiesubsidie beschikbaar.

Door: Dorien Vrieling

Lezers weten meer dan een journalist

Het viel hem al op toen hij nog bij NRC werkte, zegt Ernst-Jan Pfauth, en bij De Correspondent ziet hij het nog duidelijker: een groep lezers weet vaak meer dan één journalist. "Bij verhalen over bijvoorbeeld data en transparantie reageren een hoop mensen die echt iets toevoegen, die verstand van een onderwerp hebben." Van die kennis wil Pfauth meer gebruikmaken, vooral bij onderwerpen waar De Correspondent nog niet zo in thuis is. "Er gebeurt bijvoorbeeld van alles in de jeugdzorg, nu de verantwoordelijkheid daarvoor bij gemeenten komt te liggen. Lezers die zelf in de jeugdzorg werken zijn voor ons voelsprieten in de maatschappij."

Tot nu toe konden lezers zich alleen passief met het platform bemoeien. Er is een reactiemogelijkheid onder de artikelen, maar de agenda wordt bepaald door de journalist. Dat verandert met het nieuwe project. In de toekomst kunnen leden zelf thematische dossiers samenstellen, met niet alleen Correspondent-artikelen, maar ook andere bronnen en eigen notities. "We leggen het initiatief nu bij de leden," zegt Pfauth.

Leden een beetje coachen

Om te voorkomen dat De Correspondent vervolgens verzuipt in de dossiers, wordt elk dossier gekoppeld aan een correspondent (redacteur), die het betreffende onderwerp in zijn portefeuille heeft. "Hoe het eruit gaat zien weten we nog niet precies, maar de bedoeling is dat die correspondent dan een seintje krijgt. Misschien geven we de maker van het dossier de mogelijkheid zelf aan te vinken voor welke correspondent het relevant is." Er wordt een community manager aangesteld die dossiers doorspit en mensen helpt bij het maken van dossiers. "We gaan natuurlijk een toegankelijke lay-out maken, maar ik kan me voorstellen dat sommige leden niet per se journalistieke vaardigheden hebben. Die willen we dus een beetje coachen."

De waarde van de dossiers voor De Correspondent is duidelijk, maar wat heeft de lezer er eigenlijk aan om de redactie zo te helpen? Volgens Pfauth hebben leden twee belangen. "Tot op zekere hoogte heeft iedereen een journalistieke intentie. Je maakt een dossier aan omdat je een bepaald onderwerp beter uitgezocht wilt zien. Maar dat vinden we niet genoeg: je moet er als lid ook persoonlijk iets voor terug krijgen. Daarom willen we zorgen dat leden zich op De Correspondent als expert kunnen profileren." Hoe waardevoller de bijdragen van een lid zijn, hoe groter zijn autoriteit wordt, verwacht Pfauth. "Het moet zoveel credits opleveren in de community, dat mensen op hun LinkedIn gaan zetten: expert bij De Correspondent."

Als alles volgens plan verloopt, is het nieuwe platform klaar in het begin van 2016. In de tussenliggende tijd zal het in drie fasen opgebouwd worden. Op dit moment beginnen correspondenten zelf dossiers aan te maken, om te testen welke formats en templates werken. "Het moeten geen dossiers worden zoals je ze nu kent, met eindeloze verzamelingen links. Je moet er bijvoorbeeld ook beeldkaarten aan toe kunnen voegen." Een eerste versie van het platform moet vóór de zomer klaar zijn. In de tweede fase wordt een kleine groep leden die al eerder aan De Correspondent hebben bijgedragen uitgenodigd om een bètaversie van het platform te testen, waarna de uiteindelijke versie opengesteld zal worden voor alle leden.

Lidmaatschap wordt exclusiever

Met het nieuwe platform moet lid worden van De Correspondent extra waarde krijgen, vertelt Pfauth. Weliswaar kunnen niet-leden ook artikelen lezen, mits die door anderen met hen gedeeld zijn, ze kunnen niet reageren en geen dossiers delen. Het verdienmodel van het project zit dan ook primair in deze meerwaarde, zegt Pfauth. "We maken het lidmaatschap exclusiever."

Op de lange termijn ziet de uitgever ook andere mogelijkheden om geld te verdienen met het platform. "De software die we willen ontwikkelen bestaat nog niet. Daar kunnen we licenties voor verkopen aan kennis- en onderwijsorganisaties. Want zoals de correspondenten fungeren als gespreksleiders onder de lezers, zo kan een docent ook met zijn studenten communiceren." Maar dat is toekomstmuziek. Eerst maar eens een goede eerste versie van het platform op poten zetten. Begin maart beginnen twee developers die voor het project zijn aangenomen met de bouw.

Lees meer

Reageer

Geef een reactie

*