Lichte kost voor jonge nieuwsconsument

Hoe trek je als 129 jaar oude lokale krant in deze tijden nog nieuwe, en vooral jonge lezers? Ted Williams, chef digitale strategie en innovatie van de Amerikaanse krant Charlotte Observer, denkt het antwoord te hebben gevonden op die vraag: Charlotte Five (C5).

Door: Hans Klis

Samen met twee anderen startte Williams in november vorig jaar de nieuwe experimentele website die de viraliteit van Buzzfeed en de urgentie van NRC Reader bundelt. Elke dag om zeven uur ’s ochtends publiceert C5 vijf opmerkelijke, maar vooral korte verhalen, die zogeheten millennials (15-30 jaar) moeten aanspreken. Een uitdaging geeft Williams toe, zeker met lokaal nieuws.

Viralfabriek

In tegenstelling tot de krant ? met een dagelijkse circulatie van een kleine 140 duizend exemplaren de grootste krant van de Amerikaanse staat North Carolina – duikt C5 niet meteen de diepte in. “Na gesprekken met lezers en onderzoek van onze statistieken kwamen we tot de conclusie dat lezers houden van foto’s en korte stukken tekst”. Om de groeiende populatie jongeren in de staat te lokken moest Charlotte Observer meer worden zoals viralfabriek Buzzfeed. “Best logisch eigenlijk”, beaamt Williams. Al maakte deze laatste site de afgelopen jaren juist steeds meer ruimte voor diepgaande journalistiek.

C5 moet echter fungeren als een soort ‘gateway drug’ voor nieuwsjunkies. “Lokaal nieuws is volgens mij iets wat nieuwsconsumenten pas na een tijd leren waarderen. C5 moet hun eerste kennismaking zijn”. En de bedoeling is dat millennials verslaafd raken en overstappen naar het ‘goede spul’: de Charlotte Observer.

Hapsnap artikelen met een duidelijke structuur

Op de voor mobiele apparaten geoptimaliseerde website van C5 ? want jonge mensen zitten niet meer achter een laptop ? presenteert Williams met zijn team hapsnap artikelen met een duidelijke structuur. Wat is het verhaal, wat zijn de feiten, wat vinden betrokkenen en mensen op Twitter ervan, en wat vindt C5? Hoewel het project van de Charlotte Observer qua uiterlijk lijkt op initiatieven als Volkskrant Select en NRC Reader, biedt het niet de beste verhalen van de krant, maar eerder een vlotte herinterpretatie van nieuws dat de doelgroep van 15-30 jaar moet aanspreken. En beter nog: gaat delen op social media. Artikelen zoals ‘Do you believe in UFOs? If you live in NC, there’s a good chance’, en ‘Good news for food trucks ? and some food porn for you!’ hebben een duidelijke nieuwsaanleiding, maar moeten vooral entertainen.

Zelf noemt Williams dit ‘Seinfeld journalism’. “Dingen waar mensen over praten, maar geen keihard nieuws”, legde hij onlangs uit aan Nieman Lab. Elke dag vergadert hij over de samenstelling van de site en de nieuwsbrief. Maar hij kan kort zijn over hoe de inhoud, een mix van nieuws en entertainment, bepaald wordt: “gut judgement”.

Vooralsnog zijn C5 en de daarbij horende nieuwsbrief gratis te lezen. “Charlotte Five is gebouwd voor lichte kost, die jonge mensen die niet zoveel geven om lokaal nieuws, snel kunnen lezen. Een paywall past niet bij dit product”, vertelt Williams. In het tweede kwartaal wil hij met sponsored content aan de slag gaan, de eerste lokale sponsor is al gevonden.

Maar benadrukt Williams, C5 is en blijft een experiment. Zo maakt de Charlotte Observer op de website geen reclame voor dit kleine broertje, het linkt er zelfs niet naar. “Daarvoor is het nog te vroeg. We weten nog niet hoe de twee merken bij elkaar passen. We willen daarnaast testen of C5 kan bestaan zonder het webverkeer van de krant.” Het team achter het initiatief is optimistisch. Volgens de teller op de voorpagina van de site trekt C5 dagelijks al vijfduizend bezoekers.

C5 is een moedige poging om nieuwe jonge lezers aan te trekken zonder te tornen aan de waarden van het hoofdproduct van de Charlotte Observer: de krant. Of de viral nieuwsfabriek het kan winnen van sites als Buzzfeed of Upworthy, is de vraag.

Lees ook

Reageer

Geef een reactie

*